Dutch PH Forum
Oktober 21, 2018, 09:46:27 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 2 [3] 4
  Print  
Auteur Topic: Huisje Dumaguate  (gelezen 2015 keer)
Firefly
Member
*

« Antwoord #50 Gepost op: Juni 25, 2018, 11:33:42 »

Dus alles kan eigenlijk. Hoe liggen de rentes t.o.v.Europa?
Een stuk hoger dan in Nederland. Tussen de 6 en 12%. Afhankelijk hoe lang de rente vast staat. 5 jaar vast is 6%, 20 jaar vast is 12% dat was tenminste zo jaren geleden toen we de hypotheek afsloten. Kan zijn dat het nu wat lager is, maar ik let er niet meer op.
Een overzicht van de huidige hypothecaire rentes in de Filippijnen:

https://www.imoney.ph/housing-loan
Firefly
Member
*

« Antwoord #51 Gepost op: Juni 25, 2018, 11:45:55 »

Dit is wat je krijgt op een time deposit in de Filippijnen:

https://www.imoney.ph/time-deposit
Johanphil
Member
*

« Antwoord #52 Gepost op: Juni 26, 2018, 01:47:47 »

Ik heb even bij de Metrobank gekeken voor een kortstondige lening 2 jaar en 250000PHP en rentevast voor 2jaar daar betaal ik 5,8%.
Dat is overigs nog goedkoper als PAGIBIG, daar betaal je 5.95% wat ik verwacht dat die het goedkoopst zou zijn.
https://www.metrobank.com.ph/OnlineLoanCalculator/Default.aspx

De rest van de banken heb ik niet uitgerekend daar ik bij de METRO zit.

Firefly
Member
*

« Antwoord #53 Gepost op: Juni 26, 2018, 02:50:33 »

Toch even vermelden dat niet iedereen recht heeft op een Pagibig lening, zo moet je onder meer 2 jaar lid zijn en een vast inkomen hebben in de Filippijnen,

Hier alvast wat uitleg:
http://www.pagibigfinancing.com/faq-pag-ibig-housing-loans/
Johanphil
Member
*

« Antwoord #54 Gepost op: Juni 26, 2018, 04:57:01 »

Ja maar Pagibig is duurder als een bank, dus daar ga ik niet mee in zee.
solar
Member
*
Geslacht: Man

Leef en wordt niet geleefd

cb-video
« Antwoord #55 Gepost op: Juni 27, 2018, 02:24:17 »

Ja maar Pagibig is duurder als een bank, dus daar ga ik niet mee in zee.
Je mag dan wel een halve Filipijn zijn ,maar je geld is nog altijd Nederland's  Lachen Dollareyes Dagobert Duck
Johanphil
Member
*

« Antwoord #56 Gepost op: Juni 27, 2018, 04:50:20 »

1/2 Filippijn + 1/4 Nederlander + 1/4 Belg = Johanphil
Johanphil
Member
*

« Antwoord #57 Gepost op: Juli 12, 2018, 04:32:50 »

Gisteren bij Bria homes wisten kijken, het zijn huisjse zonder seeling je kijkt regerecht tegen de golfplaten aan.
Daarbij ze waren op acht units na uitverkocht.
Tevens staat deze subdevisie 15km van de Silleman universiteit dus Bria valt af.
Maar we zijn ook bij Aldea wisten kijken bij Sibulan deze subdevisie ligt 5 km van de Silleman en heeft ook kleine units van 420.000php en zijn beduident beter afgewerkt.
Deze subdevisie ligt kort aan de weg en dan is het maar een sheepny/sires of wat dan ook naar de unversiteit.
Dus ik ga deze optie eens verder uitspitten.
https://www.youtube.com/watch?v=zqFRiVOuVLA
Pablo
Member
*

« Antwoord #58 Gepost op: Juli 12, 2018, 10:36:43 »

'kweetniet wat er verkeerd gegaan is toen ik eerst mijn antwoord gaf. Waarschijnlijk heeft Mijnheer Smart halverwege de geest gegeven, zo is het leven op een klein eiland nou eenmaal.

Ik wilde Johan vertellen dat er hier tegenover twee jaar geleden het HNA project (gedeeltelijk) is klaargekomen waar het Yolanda geld verspild is met het bouwen van huizen die eigenlijk te klein zijn, niet geisoleerd, maar vooral dicht op elkaar gebouwd zijn.
Het is erger als toen ik in Zuid Afrika was in '72...  En de symptomen zijn ook hetzelfde...  De sociale structuur is in elkaar gestuikt en de politie moet er elke dag puinruimen. "Wein, Weib und Gesang" en het geld daarvoor wordt wel "georganiseerd"
Ik zou me een paar keer bedenken voordat ik studenten in zo'n ghetto zou plaatsen. Niet alleen is het niet echt veilig, maar de aantrekkingskracht van feesten en andere bezigheden is wel heel sterk als een groepje jongeren zonder al teveel toezicht bij elkaar zijn.    Ik weet wel, gezeik van een ouwe lul. Maar mijn 4 dochters in NL hebben hun studies wel afgemaakt en doen nu leuke dingen, maar de studenten die we hier gesponsord hadden zijn allemaal ontspoord omdat ze de vrijheid niet aan konden (en wij niet hier waren om direct te corrigeren). 
Just my 10-cents worth....

Langzaam op dreef.
Johanphil
Member
*

« Antwoord #59 Gepost op: Juli 13, 2018, 12:09:53 »

Beste Pablo, daarom zit ik er bij die jongen als een bok op een haverkist op.
Hij weet verdomt goed dat hij maar het minste of geringste hoef te proberen en het is klaar met de studie en hij kan de rest van zijn leven in een kartonnen doos wonen.
Ik heb hem ook verdomt goed uitgelegd dat het in de Filippijnen zo is, of je studeert en je hebt een fatsoenlijk leven of je doet niets en je hebt niets.
Hij heeft het nu van dichtbij meegemaakt zijn zus wilde niet studeren woont nu samen met een driver en hebben een kind en is zo arm als job en ik help niet eigen schuld dikke bult.
Maar gelukkig is hij serieus tot nu toe en heeft dromen/wensen om later in het buitenland te gaan werken.
Hij kwam laats thuis en was zeer teleurgesteld hij was vijfde van de klas geworden, ik vroeg hem wat is je gemiddelde hij zij 9,17 ik zeg wat denk je dat de vier voor jou als gemiddelde hebben je praat over tiendes dus ik zij maak je niet te druk.
En dan het huisje, ik heb liever dat hij alleen of met een student woont afgelegen van de universieteit dan met 10 personen in een boarding house.
Dat huisje kunnen we met de regelmaat onverwacht inspecteren en als hij er een puinhoop van maakt dan weet wat hij kan verwachten Johan is niet zo makkelijk.
Ik heb het ook alleen moeten doen mijn vader en moeder konden mij niet helpen doordat die niet gestudeert hadden maar mij wel op de borst drukte dat studeren belangrijk was.
Ze vertelde mij ook dat ik geluk had met die kop verstand dus maak er gebruik van.
Hij weet dat studie voor plezier gaat.
Maar plezier heeft hij in z'n studie en hij is populair vooral bij de meisjes en hij is nog maar 14 bijna 15.
Vorig jaar met z,n verjaardag kwamen er een paar meisjes toen hij niet thuis was en plakte heel z,n kamer vol met maandverband met allerlij teksten erop nu dat heb ik niet meegemaakt in mijn tijd.
Dus gekke onschuldige dingen doet hij ook wel.
Maar hopen dat het zo blijft, maar je weet nooit.
Witte Beer
Member
*

Het gras bij de buren is altijd groener

« Antwoord #60 Gepost op: Juli 16, 2018, 12:13:57 »

Gisteren bij Bria homes wisten kijken, het zijn huisjse zonder seeling je kijkt regerecht tegen de golfplaten aan.
...
Ik dacht dat ze dat nog zouden wegwerken want dat is geen gezicht. Tja als dat al teveel moeite is..... zal de rest van de afwerking ook wel miniem zijn.

Gelukkig is hij die de wijsheid vindt (beatus homo qui invenit sapientiam)
Witte Beer
Member
*

« Antwoord #61 Gepost op: Juli 16, 2018, 12:30:36 »

.....
Maar plezier heeft hij in z'n studie en hij is populair vooral bij de meisjes en hij is nog maar 14 bijna 15.
....
Dat hoor en zie ik meer dan andersom hier. In Europa komt het initiatief meer van de jongens en hier van de meisjes. Die uitspraak durf ik inmiddels wel aan na 19 jaar. Dus dat zegt op zich niks. Dat is kijken met westerse ogen.

Waar dat aan ligt weet ik eigenlijk niet, dat is iets anders. Vrouwenoverschot? Vroegrijpheid? Meisjes zie ik in die leeftijd met enige voorsprong. Andere cultuurfenomenen? Is hier eigenlijk nooit helemaal uitgediept maar dat kunnen we denk ik ook niet.

En wie zijn dan populair en wat zijn de maatstaven. Lang dun en lekker? Schoolgemiddelde? Het lijkt meer op het laatste. Dat zal voor mij wel een raadsel blijven. Onmogelijk om in de emoties te treden van een Filipijnse meid. Ik zie alleen wat ik zie en die feiten zijn voor mij onmiskenbaar.
« Laatste verandering: Juli 16, 2018, 02:10:08 door Witte Beer » Gelogd

Firefly
Member
*

« Antwoord #62 Gepost op: Juli 16, 2018, 10:02:18 »

het zijn huisjes zonder seeling je kijkt regerecht tegen de golfplaten aan.
Dat is dan ook de reden waarom in de "house features" wordt gewag gemaakt van "provision for" en niet zomaar slaapkamer, badkamer enz.

Dit heeft dan wel weer het voordeel dat je nog naar believen kan isoleren alvorens het met een plafond af te werken.

House features: Provision for 1 bedroom, 1 Toilet & bath, Provision for service area
https://briahomesph.com/visayas/dumaguete/bria-homes-dumaguete/airene-rowhouse-at-bria-homes-dumaguete/
WB
Member
*

sailing around the world

« Antwoord #63 Gepost op: Juli 16, 2018, 12:59:19 »

Lang dun en lekker? Schoolgemiddelde? Het lijkt meer op het laatste. Dat zal voor mij wel een raadsel blijven. Onmogelijk om in de emoties te treden van een Filipijnse meid. Ik zie alleen wat ik zie en die feiten zijn voor mij onmiskenbaar.
Lelijk, oud en doen alsof ze veeeel geld hebben?  Wink Wink Wink
Witte Beer
Member
*

« Antwoord #64 Gepost op: Juli 16, 2018, 06:33:01 »

Lang dun en lekker? Schoolgemiddelde? Het lijkt meer op het laatste. Dat zal voor mij wel een raadsel blijven. Onmogelijk om in de emoties te treden van een Filipijnse meid. Ik zie alleen wat ik zie en die feiten zijn voor mij onmiskenbaar.
Lelijk, oud en doen alsof ze veeeel geld hebben?  Wink Wink Wink
Dat komt in de fase daarna. In de bakvisperiode is dat nog minder aan de orde. Later is het duidelijk dat de portemonnee en status gaat tellen. Die kan ik nog volgen. Net als in de natuur, het vogeltje wat de meeste blinkende kraaltjes in zijn nestje heeft en er leuk omheen danst krijgt het vrouwtje.

Alleen vaak zijn die kraaltjes nep en dan is het Leiden in last.

Witte Beer
Member
*

« Antwoord #65 Gepost op: Juli 17, 2018, 01:17:40 »

Even wat vergelijkingsmateriaal.

Tegenover Lantaw wordt ook een heel complex gebouwd. Die zijn dan wat beter gebouwd vermoedelijk maar dan zit je aan 3 miljoen voor 32 m2. Schiet ook niet erg op. Zelfs dan is de kwaliteit niet te vergelijken met Nederlandse bouw. Voorzover ik het tenminste kan zien.

Even een beetje appels en peren vergelijken omtrent de lokatie. 32 meter is een kleine 1600 euro de meter. Mijn flat in NL meet 95 m2 dus omgerekend 150000 euro. Mijn buurman (de flat dan) staat nu te koop voor 180000. Dan hebben we het wel over een andere bouw en heel andere loonkosten. Onroerend goed is hier relatief gewoon duur. Tenzij je alles zelf kan organiseren.

Ik vergelijk een beetje appels met peren want mijn flat staat niet aan de kust bij Zandvoort of in Amsterdam. Hoewel je nog kunt bomen over hoe bijzonder Dumaguete dan wel niet is.

Doel van dit is aangeven dat je voor prijzen van 9000 euro ook niet veel te verwachten hebt. Maar dat het nagenoeg casco was (provision for is wel letterlijk genomen nog net geen provision voor de deur...) wist ik ook niet, ik dacht op zijn minst dat je er nog wel een plee in had en een fatsoenlijk plafond.

http://www.marinaspatial.com/

Ben dus hier wel een beetje geluksvogel bedenk ik me nu als het over een huis gaat. Heb hier voor 1,6 miljoen laten bouwen destijds  in 2005 en dan heb ik toch wel ietsje meer. Heb me verder daarna ook nooit beziggehouden met prijzen want alles wat je hier doet is kwijt zeg ik maar. Ik wist alleen dat het momenteel wel veel duurder was.
« Laatste verandering: Juli 17, 2018, 01:43:36 door Witte Beer » Gelogd

Firefly
Member
*

« Antwoord #66 Gepost op: Juli 17, 2018, 06:58:15 »

Tegenover Lantaw wordt ook een heel complex gebouwd.
Je bedoelt hier het Philinvest project Marina town waar ondermeer een luxehotel toe behoort.
Studio's van 23 m2 kan je hier kopen voor P1,778,225

https://marinatowndumaguete.com/sample-computation.html
Witte Beer
Member
*

« Antwoord #67 Gepost op: Juli 17, 2018, 07:15:01 »

Tegenover Lantaw wordt ook een heel complex gebouwd.
Je bedoelt hier het Philinvest project Marina town waar ondermeer een luxehotel toe behoort.
Studio's van 23 m2 kan je hier kopen voor P1,778,225

https://marinatowndumaguete.com/sample-computation.html

Die bedoel ik ja. Vergelijkbaar ben ik eens in het Sauerland bezig geweest (is niks geworden overigens) daar was het 19000 euro voor 20 m2.

Johanphil
Member
*

« Antwoord #68 Gepost op: Juli 17, 2018, 04:19:34 »

Hier heeft een Duitser een kast van een huis gezet en wil zover ik het weet voor 10miljoen verkopen.
Ten eerste iemand die 10miljoen heeft bouwt zelf.
En voor 10miljoen te lenen moet je een salaris hebben van 250000 per maand en wie heeft dat in deze omgeving.
In de toekomst zullen de preizen hier wel stijgen want Bais wordt steeds groter.

Dan huizen in Nederland vergelijken met hier, ik zou hier niet graag in een huis wonen dat op een Nederlandse manier is gebouwd, ligt bij de eerst aardbeving gelijk met de grond.
De manier van bouwen hier, al het betonstaal in muren en fundatie is niet voor niets dat kan tegen een aardbeving, het huis dat op een Nederlands manier is gebouwd niet, zie Groningen.
Als het op afwerking aankomt ja dat kan een stuk beter.
Maar wat ik wil zeggen een Filippijns huis houdt het in Nederland wel alleen je stookt je arm omdat er geen isolatie inzit, maar een Nederlands huis hier nu ik kruip er niet in.
Witte Beer
Member
*

« Antwoord #69 Gepost op: Juli 17, 2018, 06:47:26 »

Hier heeft een Duitser een kast van een huis gezet en wil zover ik het weet voor 10miljoen verkopen.
Ten eerste iemand die 10miljoen heeft bouwt zelf.
En voor 10miljoen te lenen moet je een salaris hebben van 250000 per maand en wie heeft dat in deze omgeving.
In de toekomst zullen de preizen hier wel stijgen want Bais wordt steeds groter.

Dan huizen in Nederland vergelijken met hier, ik zou hier niet graag in een huis wonen dat op een Nederlandse manier is gebouwd, ligt bij de eerst aardbeving gelijk met de grond.
De manier van bouwen hier, al het betonstaal in muren en fundatie is niet voor niets dat kan tegen een aardbeving, het huis dat op een Nederlands manier is gebouwd niet, zie Groningen.
Als het op afwerking aankomt ja dat kan een stuk beter.
Maar wat ik wil zeggen een Filippijns huis houdt het in Nederland wel alleen je stookt je arm omdat er geen isolatie inzit, maar een Nederlands huis hier nu ik kruip er niet in.
Ik bedoel de vergelijking in de zin van dikte van muren, kozijnenkwaliteit etc. En vooral de relatie met de loonkosten en zo. En op veel plaatsen moet de fundering in NL dieper omdat het zompig is. Maar buiten Groningen waar de aardbevingen komen door menselijk handelen hebben we er elders weinig last van. Natuurlijk is het klimaat en de omgeving van invloed, ik zei ook ik vergelijk in die zin appels en peren maar alleen voor de gedachtengang.

Overigens niet uit eigen wetenschap ik ben geen bouwvakker. Ik betwijfel overigens of ze er hier wel voldoende ijzer in doen. Volgens Jaap en andere oude forumleden die ik hierbij als maatstaf neem was er nogal wat op aan te merken over de wijze van bouwen hier. Ik ga er niet vanuit dat mijn huis aardbevingsproof is.

Ik moet altijd een beetje lachen over die buitenlanders hier met huisjes van 10 miljoen. Geld teveel gehad of niet nagedacht voordat ze gingen bouwen en nu een ander willen opzadelen met zo'n kast van een huis? Of denken dat ze lekker de blits kunnen maken? Ach bouw je toch nog een stulpje van 10 miljoen? Of misschien van 15. Of hebben ze dat niet meer, mooi dom dan.

De wijze van denken van buitenlanders hier begrijp ik vaak niet maar ik ben waarschijnlijk raar. In mijn opinie moet je hier uitgaan van wil ik leven min of meer in enige stijl van het land of plaats ik mij geheel buiten de samenleving. Dat laatste doe je met grootdoenerij en je wordt er echt niet beter door gewaardeerd, integendeel.

In het begin hier kwam ik nog wel eens via John Kreemers, Rien van den Beld en een paar anderen bij die types binnen maar die heb ik vrij snel gedeleted. Bla bla bla.
Vooral staat me ene Jack bij. Ergens in Dauin een kast aan het strand, een paar auto's en een badkamer ter grootte van mijn kamer. Italiaans design geimporteerd. Motor (HD) geparkeerd in de woonkamer, toch plek zat. Maar het hoofd was leeg.

Lekker leven betekent volgens mij b.v. dat je uitgaat van waar wil ik wonen en wat heb ik nodig, dan moet je niet je eisen ineens opschroeven omdat het hier ineens zo goedkoop lijkt. Dan kom je aardig op de koffie.
En waar dat van komt ben ik nog steeds niet helemaal achter, komt het door die juffies die eraan vastzitten in ieder geval is het in mijn ogen een vorm van tropenkolder.

« Laatste verandering: Juli 17, 2018, 06:59:17 door Witte Beer » Gelogd

Pablo
Member
*

« Antwoord #70 Gepost op: Juli 17, 2018, 07:55:25 »

Wat eigenlijk onbetaalbaar is, dat je hier voor een redelijk bedrag een huisje kan bouwen aan zee of in de bergen (wat je ook maar ligt) en je heerlijk op je patio je koffie en biertje kan pakken. Je leeft toch voor het grootste deel buiten.  Daar heb je echt geen 10 miljoen voor nodig.

Langzaam op dreef.
Dolfijn
Member
*

« Antwoord #71 Gepost op: Juli 17, 2018, 08:17:19 »

Wat eigenlijk onbetaalbaar is, dat je hier voor een redelijk bedrag een huisje kan bouwen aan zee of in de bergen (wat je ook maar ligt) en je heerlijk op je patio je koffie en biertje kan pakken. Je leeft toch voor het grootste deel buiten.  Daar heb je echt geen 10 miljoen voor nodig.
In deze gedachtegang zou ik me ook wel kunnen vinden ware het niet dat je dan weer wel, hoeft niet, op enige (grotere) afstand zit van de locatie met faciliteiten.
Neem al voorbeeld Bais, rustiger als Dumaguete, maar voor je noodzakelijke boodschappen als kano (niet als pinoy) zal je toch naar Dumaguete moeten rijden. Daar moet je dan maar weer zin in hebben.
Over grootte van lot en huis weet ik meerdere buitenlanders waar onder een Amerikaan hier op Negros die zo nodig een lot moest kopen van 2500 vierkante meter en een mansion erop die meer heeft gekost als 20 miljoen peso. Hij vindt het nu, achteraf, toch wel een beetje aan de grote kant, en probeert er nu vanaf te komen, wat voor geen meter zal lukken, tenzij ie de prijs wel zodanig laat zakken, maar dan wordt het, gezien de aanschaf, eigenlijk weggeven.
Ik beperk me maar tot huren met alle voors en tegen, want zoals @Witte Beer terecht opmerkt, alles wat je hier aan geld in onroerend goed stopt, ben je gewoon kwijt.
Met name zo'n woonproject als de marina tegenover Lantaw, nog afgezien van de prijzen en kwaliteit afwerking, zou ik nog niet voor mijn verdriet daar ooit willen gaan wonen.
Ik heb in de loop der tijden al in diverse woonomgevingen gewoond verspreid in Visaya en daar waar Filipijnen in de meerderheid zijn en dat is vrijwel altijd, wordt het een zooitje, misschien een enkele uitzondering daar gelaten. Nou je zult er maar iets, veel te duur gekocht hebben, klaar ben je er mee.
Als mijn huursituatie me niet aanstaat, zeg ik op en ben weg.
Dan maar onroerend goed in NL of elders in Europa aanhouden als backup, altijd makkelijk als er iets aan de knikker komt en het inpakken en wegwezen wordt hier.
« Laatste verandering: Juli 17, 2018, 10:01:48 door Dolfijn » Gelogd

Geluk is een goede gezondheid en een slecht geheugen.
Witte Beer
Member
*

« Antwoord #72 Gepost op: Juli 17, 2018, 08:43:26 »

Ik onderschrijf beide (Pablo en Dolfijn) reacties. De eerste dat je echt niet zoveel nodig hebt om lekker te leven. De laatste dat het niks voor mij is in de bergen maar dat is persoonlijk. Ik ben nogal gehecht aan mijn comfort aan faciliteiten dus Bais is al te ver voor mij. In Cebu of Manila zou ik niet kunnen wonen.

En als ik alles van tevoren geweten had had ik waarschijnlijk nooit gebouwd ondanks dat het nu even wat gunstig uitpakt omdat ik nu goedkoop zit. Zelf gelukkig nog nooit last van gehad maar je omgeving kan hier zomaar snel veranderen waardoor het ineens niet meer leuk is. Dan ben je wel flexibeler als je niks hebt.

Dan zit ik in Bacong ook nog landelijk ingeklemd tussen Dumaguete, Valencia en Dauin, alle drie booming. In Bacong gebeurt helemaal niks en misschien is dat ook wel goed zo. Als het flink geregend heeft kom ik nauwelijks door de modder (paar 100 meter maar, een gewone auto kan mijn huis dan niet bereiken) maar ik realiseer me dat de 2 grote open stukken naast mij wel eens heel snel bebouwd zouden kunnen zijn als dat stuk verhard was. Dus misschien wel een geluk bij een ongeluk.

Pablo
Member
*

« Antwoord #73 Gepost op: Juli 17, 2018, 09:36:45 »

Ieder wat hij leuk vindt. Als Dolfijn en Witte Beer graag dicht bij een stad en gemak zitten, is huren wel een goeie optie. Maar als je wilt zitten waar ik zit, dan moet je toch echt zelf een hokkie neerzetten want geen Filipino (en weinig Europeanen) krijgen het in hun kop hier hun stukje paradijs neer te zetten. 

Langzaam op dreef.
Dolfijn
Member
*

« Antwoord #74 Gepost op: Juli 17, 2018, 10:05:01 »

Ieder wat hij leuk vindt. Als Dolfijn en Witte Beer graag dicht bij een stad en gemak zitten, is huren wel een goeie optie. Maar als je wilt zitten waar ik zit, dan moet je toch echt zelf een hokkie neerzetten want geen Filipino (en weinig Europeanen) krijgen het in hun kop hier hun stukje paradijs neer te zetten. 

Kan niet anders zeggen, ziet er meer dan leuk uit op de foto. Wat het in de praktijk voor andere zaken betekent, is zo niet te beoordelen. Maar zoals altijd aan elk voordeel kleeft een nadeel en omgekeerd.

Geluk is een goede gezondheid en een slecht geheugen.
Pagina's: 1 2 [3] 4
  Print  

Ga naar: