Dutch PH Forum
Juni 18, 2019, 03:57:25 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2] 3 4
  Print  
Auteur Topic: Huisje Dumaguate  (gelezen 5391 keer)
Johanphil
Member
*

« Antwoord #25 Gepost op: Juni 19, 2018, 04:25:11 »

Dit spreekt mij aan Ready-For-Occupancy (RFO) dan weet ik in een keer wat ik koop, dan is het als met de auto in de winkel.
Dan nog de discount dan moet het goed komen.
Ik ga geen huis kopen wat nog gebouwd moet worden kan een touwtrekkerij worden, vooral omdat ik een blanke ben.
En het lijkt mij met een groot project als dit, dat Ready-For-Occupancy (RFO) tot de mogelijk behoort.
Ik weet dat ik bij een bank meer rente betaal maar ik ben ook vrij in mijn aflossingen, bij een huurkoop of iets dergelijks niet.
Een bank geeft mij een veiliger gevoel, ik weet niet hoe jullie daar over denken.
Misschien Witte Beer dat je eens tussen neus en lippen naar Ready-For-Occupancy (RFO) kan vragen.

Al vast bedankt voor alle reacties, ik ben er erg mee geholpen.
Witte Beer
Member
*
Geslacht: Man

Het gras bij de buren is altijd groener

« Antwoord #26 Gepost op: Juni 19, 2018, 05:10:38 »

Dit spreekt mij aan Ready-For-Occupancy (RFO) dan weet ik in een keer wat ik koop, dan is het als met de auto in de winkel.
Dan nog de discount dan moet het goed komen.
Ik ga geen huis kopen wat nog gebouwd moet worden kan een touwtrekkerij worden, vooral omdat ik een blanke ben.
En het lijkt mij met een groot project als dit, dat Ready-For-Occupancy (RFO) tot de mogelijk behoort.
Ik weet dat ik bij een bank meer rente betaal maar ik ben ook vrij in mijn aflossingen, bij een huurkoop of iets dergelijks niet.
Een bank geeft mij een veiliger gevoel, ik weet niet hoe jullie daar over denken.
Misschien Witte Beer dat je eens tussen neus en lippen naar Ready-For-Occupancy (RFO) kan vragen.

Al vast bedankt voor alle reacties, ik ben er erg mee geholpen.
Ik heb de juf verder niks meegedeeld (ik ken haar zelf ook niet) dus op zich heb ik geen reden om een vraag te stellen. I am just an informant. Voor je het weet zien ze mij voor de koper aan. Dat kan je gewoon vragen in het gesprek daar lijkt me een telefoon niet het juiste medium voor.

Ik snap eigenlijk de impact (het waarom) van RFO niet zo goed. Of is dat onderstaande zin?

De huizen zijn al een heel eind op weg dus zie je inderdaad wat je koopt en ook ik zou niks kopen wat er nog niet is. Al 2 zeperds gezien in mijn omgeving.

Ik kies ook eerder voor een bank dan een financieringsmaatschappij. Maar ik betwijfel of je deelaflossingen kan doen. Ik ken hier een Nederlander die heeft een hypotheek hier (over 10 jaar) en die kan alleen in een keer aflossen, niet vervroegd in delen. Ik weet niet of dat standaard is.

Gelukkig is hij die de wijsheid vindt (beatus homo qui invenit sapientiam)
WB
Member
*

sailing around the world

« Antwoord #27 Gepost op: Juni 19, 2018, 07:14:10 »

Ik kies ook eerder voor een bank dan een financieringsmaatschappij. Maar ik betwijfel of je deelaflossingen kan doen. Ik ken hier een Nederlander die heeft een hypotheek hier (over 10 jaar) en die kan alleen in een keer aflossen, niet vervroegd in delen. Ik weet niet of dat standaard is.
Wij hebben een hypotheek bij BPI. Die kan je gewoon boete vrij in delen vervroegd aflossen.
Witte Beer
Member
*

« Antwoord #28 Gepost op: Juni 19, 2018, 07:46:50 »

Wij hebben een hypotheek bij BPI. Die kan je gewoon boete vrij in delen vervroegd aflossen.
Dus alles kan eigenlijk. Hoe liggen de rentes t.o.v.Europa?

solar
Member
*

Leef en wordt niet geleefd

cb-video
« Antwoord #29 Gepost op: Juni 19, 2018, 08:28:56 »

Witte Beer het is inderdaad waar wat je zegt over titels ,dat is overal in de filipijnen , Maar je koopt in een subdivisie en dat ligt even wat anders . Het enige wat je hebt te doen is : het op naam te zetten van het Kavel . Het is anders als je je eigen kavel in een subdivisie bebouwd en de grote anders is.De kavels in de subdivisie hebben al een titel namelijk en dienen overgeschreven te worden op jouw naam.

Dan nog even terugkomend op dat huis voor een student. Het is een klein huis op den duur ,te klein voor een gezin . Stel je zit er 3 jaar in en elke maand 2000 ph huur + 900 servicekosten ,water en elektra , En je moet het dan gaan verkopen voor 2,4 miljoen ph Of als je het goed doet voor meer. Dan is het nog geen investering waard, je verliest altijd te veel .
Logies toch er moet verdient worden .
Dolfijn
Member
*

« Antwoord #30 Gepost op: Juni 19, 2018, 10:27:16 »

Wat ik op die website heb gezien, is het goedkoopste huisje 540.000,00 peso. Als je dat na 3 jaar bewonen voor 2,4 miljoen peso kan verkopen, ben je echt spekkoper. Dan wil er ik er wel een stuk of wat aanschaffen.

Geluk is een goede gezondheid en een slecht geheugen.
WB
Member
*

sailing around the world

« Antwoord #31 Gepost op: Juni 20, 2018, 01:40:44 »

Dus alles kan eigenlijk. Hoe liggen de rentes t.o.v.Europa?
Een stuk hoger dan in Nederland. Tussen de 6 en 12%. Afhankelijk hoe lang de rente vast staat. 5 jaar vast is 6%, 20 jaar vast is 12% dat was tenminste zo jaren geleden toen we de hypotheek afsloten. Kan zijn dat het nu wat lager is, maar ik let er niet meer op.
Dolfijn
Member
*

« Antwoord #32 Gepost op: Juni 20, 2018, 02:20:26 »

Kan me voorstellen dat je het rente % niet dagelijks bijhoudt als de aflossing en rente geen noemenswaardig beslag legt op je te bestede budget. Maar voor de banken is het wel kassa wat ze aan rente vergoeding geven op spaarrekeningen in vergelijking met de hypotheek rente.

Geluk is een goede gezondheid en een slecht geheugen.
solar
Member
*

cb-video
« Antwoord #33 Gepost op: Juni 20, 2018, 02:26:11 »

Wat ik op die website heb gezien, is het goedkoopste huisje 540.000,00 peso. Als je dat na 3 jaar bewonen voor 2,4 miljoen peso kan verkopen, ben je echt spekkoper. Dan wil er ik er wel een stuk of wat aanschaffen.
Hoe Charlene er dan bij komt Dolfijn weet ik niet, maar het was echt 2.4 miljoen voor 54 vierkante meter .
Johanphil
Member
*

« Antwoord #34 Gepost op: Juni 20, 2018, 03:37:06 »

Het is zo ie zo de bedoeling om het huisje 15 jaar in bezit te houden tot dat mijn zoon en mijn nichtje afgestudeert zijn.
Ik denk niet dat mijn zoon daar een gezinnetje gaat stichten die heeft het constant over om over de grens te gaan werken.
Mijn kleine nichtje is nu 8 dus als mijn zoon uit het huisje gaat, gaat zij er in.
En over 15 jaar zien we verder.
WB
Member
*

sailing around the world

« Antwoord #35 Gepost op: Juni 20, 2018, 06:27:03 »

Ik denk niet dat mijn zoon daar een gezinnetje gaat stichten die heeft het constant over om over de grens te gaan werken.
Waarom gaat hij dan niet in Nederland naar school?
WB
Member
*

sailing around the world

« Antwoord #36 Gepost op: Juni 20, 2018, 06:38:53 »

Maar voor de banken is het wel kassa wat ze aan rente vergoeding geven op spaarrekeningen in vergelijking met de hypotheek rente.
Mee eens, maar dat is in Nederland ook zo. Misschien valt hypotheek wel mee, maar ga eens rood staan. Betaal je bijna 13%. Ten opzichte van 0.05% op je spaarrekening. Stelletje zakkenvullers. Maarja, je weet het vantevoren. Als je wat wilt en je hebt het geld niet betaal je de hoofdprijs. Bankiers zijn geen liefdadigheids instellingen. Maar absoluut niet mijn vrienden. Je zal er maar werken. Ik zou me doodschamen... nog liever putjesschepper... al zullen ze daar wel een mooi woord voor hebben tegenwoordig.
solar
Member
*

cb-video
« Antwoord #37 Gepost op: Juni 20, 2018, 08:07:25 »

Waarom gaat hij dan niet in Nederland naar school?
Ja Johan waarom niet? Je praat over je zoon dus hij zou een beurs kunnen krijgen. Maar hetzelfde geld natuurlijk hier.
Alhoewel dat zowel mijn stiefdochter en mijn stiefzoon beiden eerst hier naar Sileman zijn gegaan en daarna naar engeland . Ook met een beurs .(half engels met een paspoort) Het blijven toch mama kindjes  Zwijgen !
Johanphil
Member
*

« Antwoord #38 Gepost op: Juni 20, 2018, 04:38:37 »

Het geboortecertificaat zegt dat ik de vader, ben al ben ik dat niet.
Hij had geen geboortecertificaat dus dat moest er ook komen, dat heeft iemand voor ons in Manila geregeld.
Mijn vrouw had totaal geen papieren meer van geboorte dus heb ik mij als vader opgeworpen maar het is een Filippijns geboortecertificaat in hoeverre kun je dan voor hem een Nederlands paspoort krijgen? Ik denk het niet.
En Silleman staat op een lijst van 12000 universiteiten ongeveer half in dus zo slecht is dat ook nog niet en er zitten veel Koreanen op die school om Engels te leren.
En in Nederland naar school? Kan hij een studiebeurs krijgen en hoe gaat hij die terug verdienen?
En dan al gelijk volgend jaar? Nu daar vind ik hem nog te jong voor.
Kijk WB jou kinderen hebben waarschijnlijk een Engels geboortebewijs want hoe kom je anders aan een (Engels) paspoort?
solar
Member
*

cb-video
« Antwoord #39 Gepost op: Juni 20, 2018, 06:52:39 »

Mijn Kinderen hebben een engelse vader. En hebben een Engelse achternaam. Bij de geboorte aangegeven als zijnde Engelse vader. Ook in engeland. Jouw kinderen zijn geadopteerd . Dus dat ligt even anders. Bij die van mij ,toen de vader overleden was ,waren het wezen dus kregen ze een uitkering van de engelse staat. WB is Nederlander en heeft recht op onderwijs voor zijn kinderen .
Witte Beer
Member
*

« Antwoord #40 Gepost op: Juni 20, 2018, 07:31:03 »

..... Jouw kinderen zijn geadopteerd . Dus dat ligt even anders. .....

Citaat
Hij had geen geboortecertificaat dus dat moest er ook komen, dat heeft iemand voor ons in Manila geregeld. 

Heerlijk dit toch. Only in the Philippines. Geen adoptie maar erkenning denk ik dan. Overigens buiten dit topic.

Witte Beer
Member
*

« Antwoord #41 Gepost op: Juni 20, 2018, 07:49:56 »

Maar voor de banken is het wel kassa wat ze aan rente vergoeding geven op spaarrekeningen in vergelijking met de hypotheek rente.
Mee eens, maar dat is in Nederland ook zo. Misschien valt hypotheek wel mee, maar ga eens rood staan. Betaal je bijna 13%. Ten opzichte van 0.05% op je spaarrekening. Stelletje zakkenvullers. Maarja, je weet het vantevoren. Als je wat wilt en je hebt het geld niet betaal je de hoofdprijs. Bankiers zijn geen liefdadigheids instellingen. Maar absoluut niet mijn vrienden. Je zal er maar werken. Ik zou me doodschamen... nog liever putjesschepper... al zullen ze daar wel een mooi woord voor hebben tegenwoordig.
De banken hebben zich de laatste decennia zo ontwikkeld. Ik kan me best voorstellen dat je vroeger een fijn gevoel had als je bij de Postbank werkte, een bank had ook een functie in het economisch bestel en winst maken is op zich niks mis mee. Dat was in het redelijke. En na zoveel jaar ben je dan ineens in dienst van de Multinational ING en ben je zo oud dat je eigenlijk niet meer weg kunt. Er moet toch ook brood op de plank.

Maar ook ik maak mij schuldig aan dat soort gedachten. Een collega uit het Noorden. Die vocht tegen overplaatsing en wilde niet weg. Meldde toen euforisch dat ze werk had gevonden bij het CJIB. Die flitspalenjongens. Toen dacht ik het ook even. Ik vind het best wel een dilemma, hoe ver moet je daarin gaan. Maar goed dit is zwaar  Offtopic

P.S. Putjesschepper zal tegenwoordig medewerker Mileu en afvalverwerking heten schat ik zo in. En die verdienen helemaal niet slecht heeft mij eens zo iemand verteld.
« Laatste verandering: Juni 20, 2018, 07:55:00 door Witte Beer » Gelogd

MR-X
Member
*

Oops , have a nice day ! Dont work 2 hard !!

« Antwoord #42 Gepost op: Juni 21, 2018, 12:44:42 »

Banken krijgen ook steeds meer concurentie van bv Google - pay-pal  Ayden etc.
Kosten van banken stijgen wel weer elk jaar !!  en service wordt steeds minder....
Gisteren bericht gehad van SNS ? op mijn SNS internet spaarrekening krijg in voortaan 0.15%  ipv 0.20 %
Dit is niks ??.   voor 1 ton op de bank ontvang je 150 euro en betaal je ca. 750 euro aan vermogenstaks.
Jaren geleden ik schat rond 2002  kreeg ik bij SNS nog 7.5 %   10 jaar deposito.

MR-X   Hoedje af Hoedje af Hoedje af

Johanphil
Member
*

« Antwoord #43 Gepost op: Juni 21, 2018, 04:11:09 »

Bij de Metrobank is het boven de 4000php 0.1% maar je hoeft er geen belasting over te betalen.
Wil je hier wat meer renedment halen moet je gaan beleggen etc.
Hypotheekrente heb ik nog niet bekeken bij een bank.
WB
Member
*

sailing around the world

« Antwoord #44 Gepost op: Juni 22, 2018, 03:14:54 »

Mijn vrouw had totaal geen papieren meer van geboorte dus heb ik mij als vader opgeworpen maar het is een Filippijns geboortecertificaat in hoeverre kun je dan voor hem een Nederlands paspoort krijgen? Ik denk het niet.
En Silleman staat op een lijst van 12000 universiteiten ongeveer half in dus zo slecht is dat ook nog niet en er zitten veel Koreanen op die school om Engels te leren.
En in Nederland naar school? Kan hij een studiebeurs krijgen en hoe gaat hij die terug verdienen?
En dan al gelijk volgend jaar? Nu daar vind ik hem nog te jong voor.
Kijk WB jou kinderen hebben waarschijnlijk een Engels geboortebewijs want hoe kom je anders aan een (Engels) paspoort?
Je bent met Solar in de war, zijn stief kinderen hebben een Engels paspoort.
Mijn dochter is in de Filippijnen geboren en heeft dus ook een Filippijnse geboorteakte. Omdat ik Nederlander ben is mijn dochter ook een Nederlander. Als je getrouwd bent ten tijde van geboorte is dit automatisch. Omdat ik niet getrouwd was moest ik voor de geboorte de ongeboren vrucht erkennen bij de Nederlandse Ambassade zodat mijn dochter de Nederlandse nationaliteit kreeg. (Naast de Filippijnse) Tegenwoordig schijnt dit afgeschaft te zijn en is overlegging van het Filippijnse geboortebewijs voldoende voor de Nederlandse nationaliteit als je niet getrouwd was bij de geboorte. Uiteraard moet je wel als vader op het geboortebewijs staan. Of dit ook met terugwerkende kracht geld weet ik niet, zou je op de ambassade moeten informeren.

Als ik voor mijn dochter zou moeten kiezen tussen de TU delft of Silliman in Dumaquette dan wist ik het wel, zeker als het haar droom is om in het buitenland te gaan werken.

Waarom heb je trouwens de Nederlandse nationaliteit nodig om in Nederland te gaan studeren? Volgens mij zijn er best veel buitelandse studenten in Nederland. Was laatst nog in het nieuws dat daar geen stop voor hoefde te komen...

Betreft studiebeurs, die krijg je in de Filippijnen ook niet. Sterker nog, jij wilt voor 10.000 euro een huis kopen. Volgens mij kan je voor dat bedrag best een paar jaar in Nederland studeren. In Nederland is ook meer kans op bijbaanties naast het studeren dan in de Filippijnen.

Als je je zoon te jong vind houd het op.
Johanphil
Member
*

« Antwoord #45 Gepost op: Juni 22, 2018, 04:46:49 »

Ik vind hem nu nog te jong 15jaar.
En als je op school een hoger gemiddelde heb dan 95 krijg je een studiebeurs, hij zit nu op 93 en dan zijn er volgens mij ook al mogelijkheden.
Maar boven de 95 speelt het inkomen van je ouders geen rol meer bij lager weet ik het niet.
En eerst Silleman en dan eventueel Nederland geeft mij een veiliger gevoel hij is dan tenslotte al in de 20.
Ik heb in Nederland geen familie die hem eventueel op kunnen vangen als er problemen zijn en ik vind Nederland steeds harder worden.
En mijn zoon heeft nogal een zacht karakter dus ik ben bang dat ze misbruik van hem gaan maken.
Dus vandaar deze weg.
Maar van dat Nederlanderschap is wel een interessante zeker tegen de tijd dat hij in Nederland wil gaan studeren.
Ga ik eens achteraan bedankt voor de tip.
Johanphil
Member
*

« Antwoord #46 Gepost op: Juni 22, 2018, 07:28:34 »

Witte Beer kun je ook van de Jose Romero road op het complex komen?

alvast bedankt.
Witte Beer
Member
*

« Antwoord #47 Gepost op: Juni 22, 2018, 11:36:44 »

Niet geprobeerd, nou ja wel een beetje. Ik was op de Romero road afgeslagen bij Barangay Junob en daar liep het dood. Ter hoogte van Talay kan je ook rechtsaf maar dat schoot in eerste instantie niet op (achteraf had ik een andere afslag moeten nemen) toen ben ik weer teruggegaan tot het kruispunt met South road richting Santa Monica (Banilad/Manglao).

Toen ben ik langs mijn huis af weer doorgestoken naar de Vacencia Bacong weg, dat kan wel. Dat is de eerste weg rechts na de city limit. Dat is "mijn" barangay. Daar kan je wel doorsteken.

Ik heb sterk het vermoeden dat jouw route op dit moment niet gaat.
« Laatste verandering: Juni 22, 2018, 11:45:14 door Witte Beer » Gelogd

WB
Member
*

sailing around the world

« Antwoord #48 Gepost op: Juni 23, 2018, 12:36:32 »

Ik vind hem nu nog te jong 15jaar.
Ja, 15 (volgend jaar 16) is inderdaad erg jong om alleen naar de andere kant van de wereld te verhuizen. Ik dacht dat hij ouder zou zijn. Mijn dochter is 18 als ze klaar is met Grade 12.
Johanphil
Member
*

« Antwoord #49 Gepost op: Juni 23, 2018, 03:21:41 »

Ja en ik vind 18 ook nog jong een jaar of 21 dan durf ik het wel aan.
Pagina's: 1 [2] 3 4
  Print  

Ga naar: