Dutch PH Forum
Juni 18, 2019, 04:00:54 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3 4
  Print  
Auteur Topic: Huisje Dumaguate  (gelezen 5399 keer)
Johanphil
Member
*

« Gepost op: Juni 15, 2018, 05:25:26 »

Beste Forumleden, mijn zoon gaat volgend als alles goed gaat naar de Silleman unversiteit in Dumaguete.
Nu had ik het plan om daar een huisje te kopen van BRIA https://www.bria.com.ph/properties/visayas/in-dumaguete
Iemand bekend met deze huizen? Is de afstand tussen die huizen en de unversiteit te overzien.
Iemand andere suggesties? een boardinghous kan ook maar dan ben ik het geld voor altijd kwijt met de ankoop van een huis heb je wat in handen en makkelijk om een keer te overnachten.

Alvast bedankt
Witte Beer
Member
*
Geslacht: Man

Het gras bij de buren is altijd groener

« Antwoord #1 Gepost op: Juni 15, 2018, 07:05:58 »

Dat zijn wel goedkopere prijzen dan Camella (die zijn echt te hoog) dus qua prijs is er overheen te komen. Minder risico dan.
Ligt niet zover van mij af ik zal eens kijken. Langs de weg van Bacong naar Valencia zie ik zo'n megaproject het zal toch niet dat zijn?

Van de kwaliteit moet je je niet veel voorstellen natuurlijk (popperig) maar geen last van landtitles en zo. Boardinghouses zijn wel goedkoop maar heb je ook niets. Voor Huisjes als Hermogina betaal je 18000 per maand, wel wat groter ik denk dat je voor die vergelijkbaar 10000 kwijt bent. Dan heb je het wel in 5 jaar terugverdiend.

Jammer dat er geen oppervlaktes staan zal wel heel klein zijn. En hopen dat die 540000 ook echt 540000 is.

Maar ik hoor hier van Mildy dat ze een agent van Bria kent is een nicht. Ik laat het nummer even opzoeken. Niet dat je het dat meer hoeft te vertrouwen (je blijft er zelf bij ik heb geen idee je maakt je eigen calculaties) maar je weet hoe het hier werkt, via een introductie heb je een ingang lijkt het minder anoniem.

Gelukkig is hij die de wijsheid vindt (beatus homo qui invenit sapientiam)
Johanphil
Member
*

« Antwoord #2 Gepost op: Juni 15, 2018, 04:35:47 »

Witte Beer het is een project van 1200 units en met een lening van PAGIBIG van 30 jaar kost het je rond de 2500php per maand dat heb ik ergens gelezen moet ik nog even terug opzoeken.
Het zal vrij basic zijn maar voor een knul alleen en eventueel een medestudent is het groot genoeg en aan die mede student kan hij dan nog eventueel huur vragen.
Keukentje en douche een beetje aanpassen wat leuke tegels er in een airconnetje en je bent het manneke.

Maar alvast bedankt voor het gaan kijken, ik ben benieuwd.
Johanphil
Member
*

« Antwoord #3 Gepost op: Juni 15, 2018, 05:32:03 »

Nog even opgezocht maar minder als 2000php bij 30 jaar het is een mogelijkheid voor de arme mensen om een huis te bezitten   https://briahomesph.com/visayas/dumaguete/bria-homes-dumaguete/airene-rowhouse-at-bria-homes-dumaguete/
Maar net wat ik zeg voor studenten is het ook een goed oplossing.
MR-X
Member
*

Oops , have a nice day ! Dont work 2 hard !!

« Antwoord #4 Gepost op: Juni 16, 2018, 07:28:01 »

Ik zou er 2 kopen naast elkaar...   dan kun je er een mooi vakantiehuisje van maken  44 m2

MR-X   Hoedje af Hoedje af Hoedje af
Johanphil
Member
*

« Antwoord #5 Gepost op: Juni 16, 2018, 04:16:38 »

Nu een vind ik genoeg, hoe ouder je wordt hoe kleiner je wilt wonen i.v.m. onderhoud.
En daarbij het huisje is als het goed is de eerst 15 jaar bezet want eerst gaat mijn zoon er wonen i.v.m. studie en als die klaar is, is mijn nu nog kleine nichtje aan de beurt als die haar best doet.
Maar ik ga wel proberen voor een hoekpand heb je maar aan een kant buren.
Maar eerst eens kijken wat het is, ik moet in Julie weer in Dumaguete zijn en dan gaan we ter plaatse polshoogte nemen en witte Beer kijkt ook nog voor mij wat het is en wat de status is op het moment.
Maar ik ben bang zoals mijn vrouw opmerkte dat veel studenten dit gaan doen want wees eerlijk met een lening van 30jaar nog geen 2000php per maand daar heb je geen boardinghuis voor lijkt mij.
Witte Beer
Member
*

« Antwoord #6 Gepost op: Juni 16, 2018, 06:02:56 »

Ik heb een nummer voor je. 09754659961, Mw. Twin Amarante. Zij zit zelf in Amlan geloof ik maar haar man is van Bais. Daar dus veel contacten. Zo voor info hoef je nog niet eens zover weg. Mildy zegt dat zij op zich OK is maar je weet natuurlijk niet hoe dat zit met BRIA, het blijft altijd oppassen, het is all about money. Maar je bent verstandig genoeg on je geen knollen voor citroenen te laten verkopen.
Inhoudelijk heb ik niks gevraagd, het is niet voor mij.

Normaal ben ik niet zo voor die projecten want duur voor de kwaliteit maar specifiek in dit geval is het wellicht anders. Boardinghouses zijn er wel voor 2000 maar dan heb je een dormitory en niet eens privacy. Mildy's dochter zit in zoiets.
22 m2 is natuurlijk niks maar ze hebben hier ook weinig nodig. Condominiums in Manila zijn ook van die oppervlakte. In Hermogina betaal je dus 8 tot 10000 per maand voor zo'n ruimte. Ach de prijs is dan ook minder dan een luxe auto.

Mijn waarschuwing is altijd wat komt er nog bij. Vaak zit er security en vuilregeling en zo bij en dat betekent maintenance fee of zoals dat bij ons heet servicekosten en dat kan wel eens verkeerd uitpakken.

Kijken dat komt nog, dat hoor je nog.
« Laatste verandering: Juni 16, 2018, 11:28:54 door Witte Beer » Gelogd

Witte Beer
Member
*

« Antwoord #7 Gepost op: Juni 16, 2018, 11:20:11 »

Nou Johan, ik ben er geweest. Vlak bij mij. Vrij toegankelijk je kunt alles zo zien. Het is inderdaad dat megaproject langs de weg Valencia-Bacong, 2,8 km van het marktplein van Valencia. Naam van de subdivision is Lumina.

Heel veel huisjes en opgezet naar Europees model. Rijtjeshuizen en dicht op elkaar in blokken maar buiten de blokken wel landscaping. Dat moet nog gebeuren. De wegen zijn ook al ruw klaar.
2 soorten huisjes, 1 en 2 verdiepingen. Als die van 2 verdiepingen 755 zouden zijn vind ik die de prijs meer waard. Veel groter en iets meer privacy.

De casco's zijn al klaar, je kunt goed zien hoe er gebouwd is. Niet al te dikke wanden en de grootte van een hotelkamer, daar moet het dan allemaal gebeuren. Voor ons wel heeel klein.

Het dak is simpel, golfplaten al zijn het wel die middenklasse. Geen dakpanmotief, dat recht toe recht aan in hoeken. Metalen frame. is nog open niet afgewerkt dus kan je dat goed zien. Kozijnen popperig je kent het wel.

Heb mijn zwager niet meegenomen anders kon die de bouwkosten misschien inschatten. Mijn inschatting 200.000. Maar dit is niet vrijstaand. Maar dat is dan exclusief grond, nagaan of die dan van jou wordt. Gezien de prijs kijk ik daar niet van op, ze gaan 1x over de kop aan kosten en winst.

Het is dus simpel en als witneus zou ik het je niet aanraden voor jezelf. Weinig privacy. De achterkanten staan een meter of 5 van elkaar af dus sta je samen met de buren de was te doen. Kunnen wij niet tegen. Moet je inderdaad op een hoek zitten. Maar voor Filipino's tamelijk uniek deze vorm van Europeese straatjes.

Echter als het mijn kind was had ik die liever daar dan in een shabby boardinghouse dus vanuit die kant redenerend is het best een goed idee. Je betaalt 150000 peso teveel maar in Dumaguete is een goeie landtitle bijna  niet te vinden. Dus je betaalt teveel in waarde maar je verdient het boardinghouse terug.

Afstand naar de stad is een km of 5, van jou kant uit dus Sibulan. Je moet dus eerst 2,8 naar Valencia en dan de weg naar Dumaguete.

Nou doe er maar wat mee.
« Laatste verandering: Juni 16, 2018, 11:36:49 door Witte Beer » Gelogd

Witte Beer
Member
*

« Antwoord #8 Gepost op: Juni 17, 2018, 09:16:15 »

Met mijn zwager gesproken, die kent ze ook zijn vriendin is ook broker daar maar die adviseer ik niet. Bovendien moet je het bij een houden.
Hij bevestigt mijn inschatting, zelfs lager in zijn visie maar toekomstig eigendom spreekt ook hem aan.

Toen kwam ineens mijn vraag op is het zijn uitspraak of weet hij het niet: "after 30 years it is your own". Nou is hij niet onderlegd dus zou hij mijn vraag niet snappen maar is het huurkoop op afbetaling of eigendom met afbetaling. In geval van het eerste niet doen tenzij je meteen kunt afrekenen.

Johanphil
Member
*

« Antwoord #9 Gepost op: Juni 17, 2018, 04:27:02 »

He Witte Beer, bedankt voor alle info, Met projecten betaal je altijd meer voor een huis dat is hier zo en dat is in Nederland ook daar ontkom je niet aan.
En ja ik ga niet over een nacht ijs ge kent ons Ollanders.
Qua betalen tegen de tijd dat ik het nodig zou ik het huis cash kunnen betalen maar dan heb ik niets meer voor als ik ziek wordt dus dat is een risico dat ik niet wil nemen.
En service kosten b.v. bewaking iemand die maar 2000php per maand kan betalen kan zeker geen 500php per maand aan servicekosten betalen.
Maar het is goed dat je het aanhaalt zal ik zeker meenemen in de discussie.
En de eerste discussie zal meer over landtitle, eigendom als over de prijs gaan, zo van wat geven jullie mij voor die centen en ik ben een witte laten ze maar lekker uit de hoek komen en ik kap de zaak af als ze in hun eigen landstaal beginnen tegen mijn vrouw.
En dat het niet te groot is, is maar goed ook, hij zal het ook schoon moeten houden en dat naast z'n studie je weet hoe studenten kunnen zijn.
Ik moet alleen nog beetje uit zien te kienen de weg van z,n huis naar de Silleman, is dat een beetje te doen.
Je zult zeggen een scooter maar hij heeft nog geen rijbewijs, hij nog geen 18 en in Dumaguete zonder rijbewijs neen dat gaat niet gebeuren.
Bedankt en als er nog meer tips je te binnen schieten schroom niet.
En in Julie bel ik even die mevr voor een afspraak.
Witte Beer
Member
*

« Antwoord #10 Gepost op: Juni 17, 2018, 05:10:19 »

Servicekosten worden daar natuurlijk gedeeld door heel veel huizen dus zal dat wel meevallen. Ik weet alleen niet precies hoe dat werkt met zeggenschap, wij kennen Verenigingen van eigenaren en maken de fee zelf uit in overleg (met natuurlijk de wettelijke regels) maar daar werkt het vaak heel anders heb ik gehoord. Not our style. Misschien dat WB er meer van weet, hij woont in een subdivision.

Bij timeshare werden die servicekosten  hoger in de loop der tijd en daar kon je niks aan doen maar het is heel wat anders.

Vervoer is wat lastiger dan in de stad, Ik neem aan dat tricycles en zo wel gaan anticiperen als er veel vraag is, nu is er geen clandizie daar. Twee mogelijkheden: Tricycle naar Valencia en daar Jeepney naar Dumaguete. Naar Bacong en daar de Jeepney kan ook. Qua ligging voor scholen het is niet in het centrum maar volgens mij voor studenten wel te doen.

Als ik zie hoe die dochter van Mildy (ook op Silliman) zich beweegt in dat openbaar vervoersysteem die weten dat precies. Ik zou horendol worden, niks voor mij. Ik kan niet eens een inschatting maken nou ik probeer het toch: Een half uur enkel? Exclusief wachttijd dan. Voor mij langer.

« Laatste verandering: Juni 17, 2018, 08:35:31 door Witte Beer » Gelogd

solar
Member
*

Leef en wordt niet geleefd

cb-video
« Antwoord #11 Gepost op: Juni 17, 2018, 10:44:45 »

Beste Forumleden, mijn zoon gaat volgend als alles goed gaat naar de Silleman unversiteit in Dumaguete.
Nu had ik het plan om daar een huisje te kopen van BRIA https://www.bria.com.ph/properties/visayas/in-dumaguete
Iemand bekend met deze huizen? Is de afstand tussen die huizen en de unversiteit te overzien.
Iemand andere suggesties? een boardinghous kan ook maar dan ben ik het geld voor altijd kwijt met de ankoop van een huis heb je wat in handen en makkelijk om een keer te overnachten.

Alvast bedankt

Volgens mijn stiefdochter mijn stiefzoon en mijn vrouw is dit plan al jaren bekend. Volgens hun was het huurkoop en koop .
En de 2000 ph was alleen dat je moest tekenen voor 30 jaar en het contract kon alleen verbroken worden als er een koopsom van de vraagprijs op de woning voldaan kon worden (nieuwprijs ) De voldane maanden was je kwijt.
Maar dat is voor drie jaar terug Beide kinderen zijn er inmiddels al drie jaar weg .
Maar johan waarom kies je niet voor de dorm aan de school in ieder geval voor een jaar , dan ben je in ieder geval een semester verder en 30.000 armer incl food,elektra,internet enz En geen transportkosten en ook nog een korting op de kost prijs van college of universiteit .
Witte Beer
Member
*

« Antwoord #12 Gepost op: Juni 18, 2018, 12:02:22 »

.....
En de 2000 ph was alleen dat je moest tekenen voor 30 jaar en het contract kon alleen verbroken worden als er een koopsom van de vraagprijs op de woning voldaan kon worden (nieuwprijs ) De voldane maanden was je kwijt.
...
Solar probeer dat eens toe te lichten, dit neigt naar huurkoop en dan nog zonder verrekening?

Zoals ik het lees is het alsof je een brommertje koopt. Even niet betalen en hup het ding weer inleveren.

Wat Johan zegt eerst maar kijken wat ze te bieden hebben, niet alle voordelen bij de verkoper. Daar trap je niet in. 30 jaar aan een projectontwikkelaar hangen is killing hier. Dat zijn bandieten, kijk naar Phil South.

Bij hypotheken werkt het zo dat je niet gedeeltelijk kunt aflossen maar wel in een keer.

MR-X
Member
*

Oops , have a nice day ! Dont work 2 hard !!

« Antwoord #13 Gepost op: Juni 18, 2018, 12:38:47 »

In the PHP altijd cash kopen.. en zeker als het om een 22 m2 hok  gaat.
Finance betaal je dubbel  !!
Jammer dat buitenlanders niet kunnen kopen ?  !!

MR-X   Hoedje af Hoedje af Hoedje af
Witte Beer
Member
*

« Antwoord #14 Gepost op: Juni 18, 2018, 01:15:59 »

In the PHP altijd cash kopen.. en zeker als het om een 22 m2 hok  gaat.
Finance betaal je dubbel  !!
Jammer dat buitenlanders niet kunnen kopen ?  !!
...
Mee eens alleen kan ik niet over andermans portemonnee oordelen. Ook in NL werkt dat zo.

Voor mij zou niet dat verschil maar de constructie van het contract leidend zijn. Maar we gaan het horen ik ben benieuwd.

Johanphil
Member
*

« Antwoord #15 Gepost op: Juni 18, 2018, 01:58:08 »

Beste medeleden ik heb nog een jaar tegen die tijd zullen de dobbelstenen toch wel gevallen zijn.
En ja als je voor 30jaar gaat dan betaal je een dikke 200000 PHP aan rente.
Maar wie in ons geval doet een hyphotheek van 30 jaar.
Maar stel je kunt het cash betalen dan krijg je altijd discount, ik weet niet hoeveel maar je krijgt het.
En je kunt altijd cash betalen op de volgende manier je betaalt de ene helft cash en de andere helft bij de bank.
Betaal je nog geen 3000PHP per maand over een lening van 250000 php over 10 jaar.
Ik heb het maar als voorbeeld maar zoals je kunt zien zijn er voor ons meer mogelijkheden dan voor de doorsnee Filippijn.
Dus een discount door een truck met een banklening kan geld opleveren, ik zeg kan, ik zeg niet dat het zo is.
Maar ik zal gegarandeert alle mogelijkheden bekijken want ik ben een Hollander.
solar
Member
*

Leef en wordt niet geleefd

cb-video
« Antwoord #16 Gepost op: Juni 18, 2018, 03:01:31 »

.....
...
Solar probeer dat eens toe te lichten, dit neigt naar huurkoop en dan nog zonder verrekening?

Zoals ik het lees is het alsof je een brommertje koopt. Even niet betalen en hup het ding weer inleveren.

Wat Johan zegt eerst maar kijken wat ze te bieden hebben, niet alle voordelen bij de verkoper. Daar trap je niet in. 30 jaar aan een projectontwikkelaar hangen is killing hier. Dat zijn bandieten, kijk naar Phil South.

Bij hypotheken werkt het zo dat je niet gedeeltelijk kunt aflossen maar wel in een keer.

Witte Beer ik leg het uit zo als het mij verteld is . Jij kent Charlene en die is echt niet dom . Ze was 6 jaar in Dumaguete en Jorge 3 jaar (eerst 3 jaar Cebu). Charlene is eerst 3 jaar in de Dorm geweest omdat ze te jong was voor kamers ,later kreeg ze een kamer bij een lerares van de school bij hoge uitzondering en heel ver familie was . Toen Folder kwam van  BRIA vond ze dat interessant om dat te huren voor haar en haar broer . Maar dat kon niet , wel huurkoop op basis van 30 jaar en het contract kon alleen verbroken worden als de nieuwprijs er voor betaald werd of een nieuwe koper ,maar ook voor de nieuwprijs van de startdatum waar de eerste betaling begon en alles wat je betaald had vervalt .
En ja zo werken ze hier ook met auto's en motoren .
Charlene hebben beide een heel goede beurs uit Engeland en ik heb me nooit bemoeid met hun keuzes . Maar ik weet dit en ze hebben niet gedaan Ik heb dit met Charlene besproken (In middels in Engeland ) En zij gaf het advies : Doe het niet , wie wil er aan zoiets vastzitten ? Voor een onderverhuurder zou het misschien een goede gelegenheid zijn en dan is het nog niet te duur . De kamers in  Dumaguete zijn erg duur vooral dicht bij de scholen en verder weg is zeker de prijs van 2000 ph erg goedkoop. De Dorm is zeker een hele goede optie voor de eerste 2 jaar zeker.
WB
Member
*

sailing around the world

« Antwoord #17 Gepost op: Juni 18, 2018, 03:34:23 »

Servicekosten worden daar natuurlijk gedeeld door heel veel huizen dus zal dat wel meevallen. Ik weet alleen niet precies hoe dat werkt met zeggenschap, wij kennen Verenigingen van eigenaren en maken de fee zelf uit in overleg (met natuurlijk de wettelijke regels) maar daar werkt het vaak heel anders heb ik gehoord. Not our style. Misschien dat WB er meer van weet, hij woont in een subdivision.

Bij timeshare werden die servicekosten  hoger in de loop der tijd en daar kon je niks aan doen maar het is heel wat anders.

Ik weet niet of het bij alle subdivisies werkt zoals bij ons, maar bij ons zit het als volgt:
Er is een soort van vereniging die de financien van de subdivisie regelt. Ze bepalen de uitgaven en de inkomsten. (Geen winst dus de uitgaven zijn ongeveer gelijk aan de inkomsten) inkomsten zijn uiteraard de service kosten die de bewoners betalen. Grootste uitgaven bij ons is onderhoud van nog onbewoonde stukken grond (zal daar bij Brio niet zijn aangezien alles bebouwd is) en security. Maar ook onderhoud van de gemeenschappelijke gebouwen (zwembad, clubhuis) de wegen, verlichting (lantaarnpalen) vallen er onder. Iedere 2 jaar worden er verkiezigen gehouden waarbij iedere grondbezitter zich beschikbaar kan stellen om in de vereniging te komen. De vraag is of je wel in de vereniging wilt zitten...) Van Diegene die zicht beschikbaar stellen worden er 4 voor een functie in de vereniging gekozen en bepalen dus voor de volgende twee jaar de inkomsten en de uitgaven en dus de service kosten. Uiteraard is het wel handig om er mensen te hebben zitten die er verstand van hebben. Verder hebben diegene die het gekocht hebben als investering andere belangen dan diegene die er daadwerkelijk wonen. Hoe rijker de mensen zijn, hoe meer ze lopen te zeuren over de service kosten.
Johanphil
Member
*

« Antwoord #18 Gepost op: Juni 18, 2018, 04:18:44 »

Dus als ik het goed begrijp, moet ik een mogelijkheid zien te zoeken dat ik dat huis cash kan kopen met eventueel een lening van de bank dus geen financiereing van BRIA.
Bij een cash aankoop krijg je gelijk de title van het land met het huis wat er op staat en dat gaat via een notaris altans zo is het bij de aankoop van mijn woning gegegaan.

Maar kan mij nu eens exact uitleggen wat huurkoop is zoals BRIA dat doet.
Want BRIA praat duidelijk over een loaneble amount en een duur van 15 tot 30 jaar.
https://briahomesph.com/visayas/dumaguete/bria-homes-dumaguete/airene-rowhouse-at-bria-homes-dumaguete/

Ik weet dat je voor z'n huisje te veel betaalt dat is nu eenmaal zo maar an het einde van de rit 15 jaar als huisvesting voor mijn studerende zoon en nichtje heb ik er een huisje over en anders niets.

Ik ben blij dat ik mijn plan om een huis te kopen hier heb aangekaart en ik ben iedereen dankbaar voor de reacties.

En ik heb nog een jaar wie weet wat ik nog tegen kom in dat jaar.

Maar we gaan eerst windowshopping kijken en niets kopen.
Witte Beer
Member
*

« Antwoord #19 Gepost op: Juni 18, 2018, 06:28:09 »

Dus als ik het goed begrijp, moet ik een mogelijkheid zien te zoeken dat ik dat huis cash kan kopen met eventueel een lening van de bank dus geen financiereing van BRIA.
Bij een cash aankoop krijg je gelijk de title van het land met het huis wat er op staat en dat gaat via een notaris altans zo is het bij de aankoop van mijn woning gegegaan.

Maar kan mij nu eens exact uitleggen wat huurkoop is zoals BRIA dat doet.
Want BRIA praat duidelijk over een loaneble amount en een duur van 15 tot 30 jaar.
https://briahomesph.com/visayas/dumaguete/bria-homes-dumaguete/airene-rowhouse-at-bria-homes-dumaguete/

.....
Je hebt hem al helemaal door. In je eerste twee zinnen zit de crux.

Natuurlijk weet ik niet exact hoe BRIA dat doet maar door de post van Solar begin ik een vermoeden te krijgen.

Bij huurkoop gaat de officiele eigendom pas over op het moment dat de laatste termijn betaald is. Dus heeft de verkoper een extra zekerheid dat er betaald wordt want zo niet is de koper zijn geld kwijt en wordt hij nooit eigenaar. En iedereen weet hier dat betalen in PH risico's inhouden. Het enige voordeel voor de koper is dat de rente in de regel wat lager is dan bij afbetaling want dan lopen ze meer risico.

BRIA wekt de indruk op de site dat het om koop op afbetaling gaat en dat is ook zo maar huurkoop is dat addertje onder het gras. Het eigendomsrecht loopt net even anders.

Vind ik huurkoop in NL al een risico in PH (met die louche projectontwikkelaars) zou ik er helemaal niet aan beginnen maar dat is natuurlijk up to you zoals dat hier zo mooi klinkt.

Maar je weet nu precies waar je naar moet kijken als je het gesprek aangaat. Je moet naar het scenario wat je zelf voorstelde.

Ik ben wel benieuwd of de bank erin meegaat. En ook of ze wel cash willen verkopen want dan gaat hun verdienmodel naar de kloten.
« Laatste verandering: Juni 18, 2018, 06:45:48 door Witte Beer » Gelogd

Johanphil
Member
*

« Antwoord #20 Gepost op: Juni 18, 2018, 08:33:41 »

Ik ben wel benieuwd of de bank erin meegaat ja dat is natuurlijk de vraag, maar omdat het maar om een gedeeltelijke financieering gaat met als onderpand het huis, denk ik dat ze dat misschien wel doen voor een kortlopende lening.
In plaats dat de eigendomsacte dan naar mij/mijn vrouw zal gaan gaat deze volgens mij naar de bank en krijg je die als je schuld voldaan is.
Ik denk niet dat een bank geld geeft zonder onderpand.
Des al niet te min is het ook goed om de BRIA constructie te bekijken want als BRIA het maximale wilt waarom bieden ze dan ook een looptijd van 15 jaar aan.
Met 15 Jaar is hun profeit minder als met 30 jaar.
En Pagibig zat ik ook aan te denken, ik weet niet of dat voor mijn of mijn vrouw kan?
En leeftijd is misschien ook nog een factor dat ze geen lening geven.

Maar we zullen het zien, je moet alles bekijken.

Johanphil
Member
*

« Antwoord #21 Gepost op: Juni 18, 2018, 08:42:05 »

Net even gerekend met het BRIA voorstel ga je voor 15 jaar dan betaal je 120000php minder als voor 30jaar, dus of het huurkoop is?
Maar er valt volgensmij wel na te gaan met welke financiele instelling hun werken(bank).
Maar de aap zal pas uit de mouw komen als ik een cash voorstel doet, komen hun niet met een korting of doen ze er moeiliijk over dan weten we precies hoe het zit.
Witte Beer
Member
*

« Antwoord #22 Gepost op: Juni 18, 2018, 09:22:04 »

Net even gerekend met het BRIA voorstel ga je voor 15 jaar dan betaal je 120000php minder als voor 30jaar, dus of het huurkoop is?
Maar er valt volgensmij wel na te gaan met welke financiele instelling hun werken(bank).
Maar de aap zal pas uit de mouw komen als ik een cash voorstel doet, komen hun niet met een korting of doen ze er moeiliijk over dan weten we precies hoe het zit.
Omdat de schuld eerder is afgelost betaal je minder dus logisch. Je kunt op basis van die gegevens zelf het rentepercentage berekenen. Maar dat heeft niks te maken met het zijn van huurkoop of niet. Rentes liggen hier anders.

Kreeg al een telefoontje van die juf net want Mildy had mijn toestel gebruikt ik zeg heb maar geduld wij Nederlanders nemen het initiatief en niet andersom. Ik zei niet wat ik dacht: Filipino's zouden eens moeten leren dat wij (tenminste ik) over onze eigen wallet gaan en niemand anders.

Naar ik kijk is de rente niet zo hoog (mijn mening), 3% dus wijst veel op huurkoop. Het rentepercentage 15 of 30 jaar wijkt niet af. Ze bieden wel de looptijd aan van 15 jaar maar voor Filipino's is het wel een verschil in maandlast dus zullen ze de verkopers wel aangeven op 30 jaar te sturen dan hebben ze meer kans de buit weer terug te halen. Misschien te sturen door verschil in provisie.

Ach je weet in Nederland adverteren ze met auto's vanaf een prijs maar die is er dan niet of nauwelijks verkocht.

Hypotheekadviseurs in NL kregen in het verleden ook een hogere provisie bij het afsluiten van beleggingshypotheken, dat ging heus niet in het belang van de klant.
« Laatste verandering: Juni 18, 2018, 10:43:20 door Witte Beer » Gelogd

wuppie
Member
*

« Antwoord #23 Gepost op: Juni 19, 2018, 01:11:59 »

Ben geen expert maar weet dat BRIA van Vista is (De beroemde Manny/Cynthia Senators/Mark (department of public works and highways director)
Die 3 zijn goed voor een 10 bil. peso....
Krijgen ze niet zomaar......
Dus je betaald echt wel wat ''extra'' voor de huisjes.

Rent to own het ? (Ik ga ervan uit dat BRIA en VISTA dezelfde contracten hebben ivm dezelfde eigenaren)

https://www.camella.com.ph/articles/blogs/7-questions-that-every-first-time-home-buyer-wants-to-ask

Hoe werkt rent to own?

https://www.zipmatch.com/blog/how-does-rent-to-own-work-in-philippines/

Witte Beer
Member
*

« Antwoord #24 Gepost op: Juni 19, 2018, 01:30:16 »

....Dus je betaald echt wel wat ''extra'' voor de huisjes.

...
Dat was al duidelijk maar Dumaguete is een hel qua landtitles dus bekijk je het van de andere kant, wat wil je en hoe doe je het.
En dat het geen kleine jongens zijn zie je al als je het project oprijdt, het is een heel dorp wat uit de grond gestampt is.

Ach Bill Gates is ook rijk en toch koop ik een Apple. Maar ik snap de opmerking, in de PH telt dat meer vandaar dat die voorwaarden zo belangrijk zijn.

Pagina's: [1] 2 3 4
  Print  

Ga naar: