Dutch PH Forum
Juli 23, 2018, 05:46:43 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: De psychologie van het denigrerende gedrag  (gelezen 127 keer)
theo54au
Member
*
Geslacht: Man

« Gepost op: Juni 03, 2018, 08:43:49 »

Gedurende ons leven ontmoeten wij veel mensen. Dat kunnen leuke mensen zijn, aardige mensen, interessante mensen, goede mensen, maar ook slechte mensen. Echter, wij ontmoeten soms in ons leven ook mensen die een constante neiging hebben om anderen naar beneden te halen, te denigreren. Dit type mensen wordt doorgaans als erg onplezierig ervaren en zij stoten ons af, wij keren ons tegen deze types.
Als gevolg komen deze types alleen te staan, hebben een kleine sociale kring van gelijkgestemden. Zij trekken zich vervolgens terug in hum schulp en daaruit kunnen zij dan verder gaan met het bestoken van anderen.
Maar waar komt dit gedrag vandaan? Laten we eens een kijkje nemen in de keuken van de psycholoog:

According to Yiannis Gabriel, Professor of Organisational Theory at the University of Bath: "insults involve two parties, a perpetrator and a target, and possibly an audience. There can be no insult without a perpetrator or an insulted party. 
But why are some people so compelled to find that weakness and inflict harm on others? Hate? Well, as the German-Swiss poet, novelist and painter Hermann Hesse once said: "If you hate a person, you hate something in him that is part of yourself. What isn't part of ourselves doesn't disturb us."

According to Eva Jajonie, a clinical psychotherapist from the American Center for Psychiatry and Neurology in Abu Dhabi, "When suppressed concerns and feelings, such as lack of self-esteem; self-defeating thoughts and behaviours; guilt; and anger, for example, are not treated or dealt with, the person uses insults to unleash anger, to escape dealing with the pain or trauma experienced or as a way to exert control [over another person] and feel powerful."

A person may also hurl an insult at another simply because of "the pecking order and the undoubted primary aggression that characterises us as humans", notes Gabriel.

People also insult because they simply do not know any better. They repeat the common patterns present in the environments they are exposed to - home, school and work - and where insulting becomes a habit to function or deal with problems.

Voor wie de schoen past  At Your Service !

Theo, amateur psycholoog.......  Wink

Witte Beer
Member
*

Het gras bij de buren is altijd groener

« Antwoord #1 Gepost op: Juni 03, 2018, 09:05:38 »

Lachen Als Beheerder (hoofd is teveel eer) Fietsenstalling kan ik mij daar wel in vinden. Misschien wordt ik nog wel eens amateur-filosoof op mijn oude dag.

Vanavond met Dolfijn bij Why Not zullen we een aanzet geven tot deze nieuwe studie. Zetten we wel weer een boom op. Naast lekker eten natuurlijk, ik heb het over een andere keuken.

Ik wilde eerst Casablanca vond Dolfijn een minder idee dus ik dacht ik weet het beter dus ging ik gisteren zelf. Was al een tijd niet geweest. Viel een beetje tegen dus Dolfijn kreeg gelijk. Personeel liep een helaas een beetje doelloos rond, wat nu eerst en hoe. Smaak heerlijk, opmaak heerlijk niks van te zeggen maar de keukenvoorraad heeft er niet onder geleden vermoed ik, die had ik er wel 2 op gekund. dan is bijna 400 peso voor een maal hier aan de prijzige kant. Of had ik de schnitsel moeten nemen. Kijk zo complex is het allemaal, een menu al. Dat kom je in de fietsenstalling niet tegen.

« Laatste verandering: Juni 03, 2018, 09:27:45 door Witte Beer » Gelogd

Gelukkig is hij die de wijsheid vindt (beatus homo qui invenit sapientiam)
theo54au
Member
*

« Antwoord #2 Gepost op: Juni 03, 2018, 09:16:00 »

Vanavond met Dolfijn bij Why Not zullen we een aanzet geven tot deze nieuwe studie. Zetten we wel weer een boom op. Naast lekker eten natuurlijk, ik heb het over een andere keuken.

Jammer dat ik er niet ben, ik ben inmiddels al weer in Baguio...
Witte Beer
Member
*

« Antwoord #3 Gepost op: Juni 03, 2018, 09:31:45 »

Jammer dat ik er niet ben, ik ben inmiddels al weer in Baguio...
Ik ben er nog wel eventjes (11/8) maar ja 26 juni nadert snel.......

Witte Beer
Member
*

« Antwoord #4 Gepost op: Juni 03, 2018, 11:42:57 »

Theo, amateur psycholoog.......  Wink

Probleem is dat ik niet kan vinden hoe dat te behandelen is. Nou hoef ik dat ook niet want ik denk dat ik er geen last van heb. Wel tips hoe er mee om te gaan maar die helpen mij ook niet. Die tips gaan uit van een situatie op het werk en in een relatie en die zijn gericht op het instandhouden van de relatie. Dat neigt vooral naar aanpassing en volgen. Dat is hier niet van toepassing, ik hoef helemaal geen relatie, tenminste niet met personen met die karaktertrek. Dus zolang ze maar van mij afblijven. Toch heb ik mij grotendeels aan die regels gehouden met EEN uitzondering, ik heb wel sarcasme in mijn teksten gelegd. En dat vond en vind ik nog steeds een relatief mindere schending in de communicatie. Maar dat is blijkbaar fout, dat is de rooie lap.

Mijn buurman hier lijdt aan een andere kwaal. Narcisme. Vermoed ik dan want ook ik ben maar amateur. Ik weet niet of ik er al eens over geschreven heb. Is beroemd plastisch chirurg en heeft een big business in China (elektriche tricyles). En ook nog ergens in loondienst. Naar eigen zeggen dan want ik zie hem alleen maar klooien met wat peso-peso game machines.

Paar maanden geleden was hij 20 minuten hier want Dindo "doet" brommeronderhoud. Ik vroeg hem hoe de peso zaken gingen. Was only sideline. Moest binnen 2 maanden voor een jaar naar Algerije en Kameroen. Voor zijn baas. Maar ik ben terug en raad eens: Hij zit er nog steeds. Met een kapotte brommer want geen geld om een nieuwe voorvork te kopen. Tegen Dindo vertelt hij dan dat ze besteld zijn maar dat ze niet verkrijgbaar zijn. Nou dat weet Dindo wel.

Rare jongens die Romeinen zou Obelix zeggen, en die vind je hier veel. Rare jongens dan....maar we zeggen vriendelijk goeiemorgen tegen elkaar, dat kan dus wel. We hebben het er gewoon niet over.

Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: