Dutch PH Forum
Juni 18, 2019, 04:00:33 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Pico de Loro (Ternate, Cavite)  (gelezen 21486 keer)
WB
Member
*
Geslacht: Man

sailing around the world

« Gepost op: Februari 19, 2015, 10:01:29 »

Cavite heeft de goedkoopste beach resorts van Luzon (in tijden van de euro crisis niet verkeerd). Ook zijn er een aantal bergen die beklommen kunnen worden. Het plan was snel gemaakt, eerst een berg beklimmen, Mount Pico de Loro, daarna relaxen aan het strand.

Om 5 uur ging de wekker al, en uiteindelijk zijn we om half 7 van huis weggereden. Een half uur later dan gepland, maarja dat is niet echt vreemd als je met vrouwen op stap gaat.

De weg naar het begin van de trail van Pico de Loro is in prima conditie. Vanaf Ternate (eigenlijk al vanaf de SLEX) volg je de Governor’s drive. Dan kom je vanzelf na zo’n 9 km buiten Ternate de DENR registratie tegen waar je je moet inschrijven om de berg op te mogen. Tevens kan je hier parkeren (gratis). De DENR registratie kost P25 per persoon, Julia, onze 7 jaar oude dochter was gratis. Pico de Loro is een stuk bekender dan Mt Manabu. Het is hier dan ook aanzienlijk drukker. Bij het DENR station verkopen ze snack’s je kan er een gids huren (P1500 voor de hele dag geloof ik, hadden wij niet gedaan) en ze hebben er een CR waar je gebruik van kan maken voor P5. GPS Coordinaten DENR station: 14:13.9N 120:39.5E

Druk met andere wandelaars bij het DENR station.

Zo’n 150 meter terug van het DENR station begint dan het pad naar de top van de berg.

Governor’s Drive en het begin punt van de trail naar Pico de Loro.

Na zo’n 2km kom je aan in Base Camp 1. Hier verkopen ze wederom snacks en water, kan je uitrusten (en eventueel camperen, tent zelf meenemen). Tevens dien je hier weer te registreren voor P25 per persoon, Julia wederom gratis. Als je de berg weer af gaat dien je hier ook weer te rapporteren dat je er af ben zodat ze weten dat er niemand vermist wordt...
Bij het DENR station was het aardig druk, daar heb je tijdens het lopen niet veel last van. Een aantal keren kwamen we wat groepjes mensen tegen over het algemeen Filipino’s, ik heb in totaal misschien 4 buitenlanders gezien. Het is echter niet zo druk dat het storend is. Ook wenst iedereen elkaar aardig goede morgen/middag toe. Toen wij er waren was het trouwens een feestdag, Chinees nieuw jaar. Op een normale dag zal het wel rustiger zijn.

Een klein gedeelte van het pad is makkelijk te belopen.

Voor het overgrote gedeelte moet men echter over keien en boomwortels lopen/klauteren.

Vanaf Base station 1 is het zo’n 3km naar de campeerplek bij de top. Hier staan wederom hutjes waar je snacks kan kopen. Ter indicatie een gekoeld flesje Getorade van 0.5L was P60. Je kan er zelfs warme noedels krijgen dus zelf iets meenemen hoeft niet. (mag wel...) Er is ook een CR (wederom P5) en je kan een helper krijgen die je helpt om naar de top van de berg te komen. Dat klinkt misschien een beetje raar, maar het laatste stukje is nogal stijl en glad... Een hilarisch gezicht om sommige de berg weer af zien te komen.

Bijna bij de top, gekoelde dranken en warm eten verkrijgbaar.

Laatste 250 metersvan de campeerplek naar de top. Gebruik maken van handen mag, naar beneden is moeilijker dan naar boven en veel mensen besluiten dat zittend en glijdend te doen.  (zie de man in blauw en het meisje in zwart) Rechts in het midden de camping. Met 3 tentjes nog niet echt vol te noemen. Tent zelf meezeulen, prijs om te overnachten weet ik niet.

Uiteindelijk na veel moeite de top berijkt. We worden wel beloond met een fantastisch uitzicht over cavite en omstreken.

Het strand. Bedoeling was dat we na de beklimming naar het strand zouden gaan.

Parrot’s Beak, ook bekend als de monolith, ligt zo’n 100 meter verder na de top. Uiteraard wilde ik daar ook op, maar ik mocht niet van mijn vrouw. Ze heeft een beetje last van hoogtevrees en de top waar we nu op stonden was al niet zo heel breed en behoorlijk winderig. Onder geen beding mocht ik haar daar alleen laten met Julia en dus moet ik deze tocht nog eens maken zonder vrouw, zodat ik er wel op kan.

Selfie op de top.

Tot rust komen na een angstaanjagende beklimming. 

De oplettende lezer heeft al gezien dat het naar de top zo’n 5.5km is. Aangezien we dezelfde weg terug deden komt het totaal op 11km uit. Ik dacht dat het makkelijk in een ochtend te doen zou zijn en dat we ’s middags naar het strand konden gaan. De beklimming duurde echter wat langer dan gepland. In totaal zo’n 4.5 uur naar boven (over 5.5km) en weer 3 uur naar beneden. Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat we zo’n 500 meter fout gelopen hebben (en dus een km meer). In vergelijking met de eerder besproken Taal Vulcano en Mount Manabu is de Taal Vulacano het makkelijks te bekimmen en deze het moeilijkst (vooral het laatste stuk). Hoewel ze zich prima gehouden heeft was Julia eigenlijk iets te jong voor de beklimming. (vandaar dat kinderen gratis zijn) De “wauw” factor van deze klim is wel het grootst van de drie. Het overgrote deel van de route spreekt voor zich en er staan af en toe wegwijzers om te laten zien dat je nog op de goede weg zit. Waar wij fout gelopen hadden (en met ons een groep van 20 Filippijnen) stond op de terug weg een handgemaakt kartonnen bordje met een pijl voor de juiste richting. Geen idee of ze dit bordje permanent gaan maken. Via GPS is de route echter goed te volgen (download de laatste kaart van openstreetmap.org) en anders kan je voor P1500 een gids huren.

Voor de actievere mensen is deze dagtocht zeker een aanrader en goed te berijken (schat zo’n 2 uur) vanuit Manilla.
Guadalupe
Member
*

Mabuhay

« Antwoord #1 Gepost op: Februari 21, 2015, 07:22:30 »

Wandelen of klimmen is naast duiken 1 van mijn bezigheden in de Filipijnen en de route naar Osmena Peak in Cebu was onlangs een mooie beklimming.

`s Ochtends vroeg weg uit Cebu City en rond ca 11 uur boven op een peak.Zeker een aanrader voor de liefhebber !

https://www.google.nl/search?q=osmena+peak&biw=1920&bih=955&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=2IXoVKb8HYWqU_TJgig&ved=0CAYQ_AUoAQ
WB
Member
*

sailing around the world

« Antwoord #2 Gepost op: Januari 08, 2018, 06:02:04 »

Ik heb vernomen dat het land rondom Pico de Loro verkocht is aan een projectontwikkelaar en niet meer open is voor bezoekers.
Erg jammer want het was zeer de moeite waard. Ik ben blij dat ik er geweest ben toen het nog kon.

Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: