Dutch PH Forum
December 16, 2017, 02:18:39 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Emigreren, wees goed voorbereid !  (gelezen 607 keer)
Butiki
Member
*

« Gepost op: Juli 16, 2017, 07:19:06 »

Ik vind het fijn om anderen iets te vertellen over de Filippijnen van uit mijn eigen ervaring.

Ik ben 58 jaar oud en ik woon nu 8 maanden in de Fp. Ik sta nog steeds positief over mijn emigratie maar voor dat je gaat is het toch goed om ervaringen van anderen te lezen. Eerst iets wat je absoluut niet moet onderschatten. Er zijn wel een paar overeenkomsten met de nederlandse cultuur maar de verschillen zijn toch echt behoorlijk groot. Sommige dingen wennen gewoon niet. Gewoon slikken dus.

Één van die dingen is herrie, filipino’s zijn gek op herrie. Ik woon nu nog in een bevolkte buurt, met buren vlakbij. Maar veel filipino’s houden van zingen, karaoke, de hele dag muziek (niet mijn smaak natuurlijk), jankende honden, huilende kinderen enz. en dit op ieder denkbaar uur van de dag.

O.k., zodra het kan verhuizen we naar een betere plek.

Hoewel een expat iemand is die [tijdelijk] (ivm werk) naar het buitenland verhuist vond ik toch veel herkenning in dit stukje uit Wikipedia:

Uitzending en cultureshock
Expat(riate)s ervaren vaak na hun uitzending euforie, omdat alles nieuw en interessant is. Dit wordt gevolgd door een inzinking, de 'cultuurschok', wanneer de euforie verdwijnt en de eerste problemen zich voordoen. De meeste expatriates overwinnen deze problemen uiteindelijk en passen zich aan. Dit proces duurt gemiddeld 3 tot 9 maanden.
De cultuurschok wordt onder andere veroorzaakt door culturele verschillen die kunnen leiden tot miscommunicatie, het nog niet bekend zijn met het lokale kantoor en cultuur, het nog niet hebben van een vriendenkring en talloze andere privé- en professionele problemen. Ook de familie ervaart vaak een cultuurschok. Partners moeten, wanneer ze voorheen een baan hadden, zich schikken in de rol van niet-werkende partner. Kinderen moeten wennen aan een nieuwe school. Een nieuwe vriendenkring moet worden opgebouwd.  # # #
Misschien komt niet alles overeen , maar het geeft wel stof tot nadenken.

Bedrijfsplan / inkomen.

Als je inkomen uit de Filipijnen moet komen, bedenk dan wel dat het echt niet mee zal vallen. Sterker nog, velen redden het niet en zij gaan vroeg of laat dan ook weer terug naar Nederland.

Het land lijkt goedkoop maar schijn bedriegt. Ik heb gelukkig een filippijnse vrouw met zakelijk inzicht. Dat is toch wel het minste dat je moet hebben (tenzij je een regelmatig inkomen hebt uit bijv. Nederland).

O ja, zaken doen met anderen. Gulden uitgangspunt: Vertrouw niemand is de basisregel. Zodra het op zaken aan komt is de zo aardige filipino ineens een ander type mens geworden (bijna altijd).

Ik spreek uit eigen ervaring, in de jaren 2003 en 2004 heb ik ook al met mijn gezin in de Fp gewoond.

Al met al: Echt een heel fijn land met over het algemeen aardige mensen, veel vrijheid, geen akelige winters, mooie natuur en veel om van te genieten. Echt geen spijt om hier te wonen, maar zorg dat je goed voorbereid bent. En zonder genoeg centen houdt alles op. Talaga, at tapos na.

theo54au
Member
*
Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: Juli 16, 2017, 08:07:44 »

Welkom op dit forum Butiki!  Top  De meeste leden hier zitten hier inmiddels al (erg) lang en zullen jou ervaringen wel kunnen onderschrijven. Alles wat je schrijft is wel herkenbaar, weinig nieuws onder de zon dus, maar toch leuk om je ervaringen te lezen. Ik hoop meer van je te horen! Welkom!  Welkom  Mischien kun je jezelf even voorstellen zodat we weten met wie we te doen hebben.  Grin
MR-X
Member
*

Oops , have a nice day ! Dont work 2 hard !!

« Antwoord #2 Gepost op: Juli 16, 2017, 10:39:13 »

Hi, 58 en al permanent in the PHP.....  niet gek... Hoedje af Hoedje af Hoedje af
Waar woon je in the PHP.   en waar leef je dan van Spaargeld ??
Pensioen, uit NL zal nog een jaar of 9 duren  67 is het nu.

MR-X   Hoedje af Hoedje af Hoedje af Hoedje af
solar
Member
*

Leef en wordt niet geleefd

cb-video
« Antwoord #3 Gepost op: Juli 16, 2017, 11:02:19 »

Welkom  Butiki
Tja en wat je hier schrijft is maar al te waar. Dat je hier voorheen al twee jaar woonde maakt mij wel erg nieuwsgierig.
Hoop snel meer van je te horen. 
Butiki
Member
*

« Antwoord #4 Gepost op: Juli 17, 2017, 10:46:48 »

Naar aanleiding van mijn ’post’ van 17-07-2017 stuur ik bij deze nog een aanvullinkje.

De reden dat ik iets op het forum gezet heb was als goede bedoeling anderen –die nog niet geëmigreerd zijn– goed na te laten denken dat ze niet ál te lichtvaardig over zo’n grote stap moeten denken. Zo nu en dan kom ik in de FP mensen tegen die ”Avonturier tegen wil en dank zijn”.

Ik heb zelf even niet zo goed overzien dat anderen ook op mijn bericht gingen reageren. Ja, achteraf gezien misschien wat suf van mij, maar het is dan ook de eerste keer dat ik mij op een forum begeef.

De charme van een nickname is dat je je zelf niet direct bloot hoeft te geven. Dat is iets wat ik graag zo hou. In principe is mijn berichtje éénmalig (maar je weet nooit of ik t.z.t. nog wat bijdraai al naar gelang ik hier wat langer woon).

MR-X vroeg al vrij snel aan mij:
”Waar woon je in the PHP.   en waar leef je dan van Spaargeld ??”

Dat lijkt me op zich een heel legitieme vraag maar dat vind ik een vrij persoonlijke vraag.
Dat mag ieder voor zich weten hoe hij rond komt.
Als je creatief genoeg bent dan kun je op de FP ook iets beginnen, zeker weten. Ook al moet je dan wel ”goed beslagen ten ijs komen”.

Ik hoop zo toch nog een beetje tegemoet te zijn gekomen aan de eerste vragenstellers.

Met een vriendelijke groet, Butiki.
theo54au
Member
*

« Antwoord #5 Gepost op: Juli 17, 2017, 11:50:27 »

De charme van een nickname is dat je je zelf niet direct bloot hoeft te geven. Dat is iets wat ik graag zo hou.

Dat moet je ook vooral doen, wat je eenmaal op het internet zet over jezelf komt er nooit meer af. Aan de andere kant kun je met die nickname ook ALLES over jezelf prijsgeven, want niemand weet immers wie je bent? Er zijn leden hier waar we bijna alles van weten, en toch, als we naast elkaar aan de bar zouden zitten, zou ik niet weten wie het was. Dat moeten we ook maar zo houden.
Toch zou ik niet zo bang zijn om iets te vertellen over jezelf, (als iemand dat zou vragen) we kennen je toch niet. En je woonplaats, is dat nou echt zoiets geheims? 

(Overigens, privacy is iets van vroeger, van onze ouders' tijd, vandaag de dag bestaat het nauwelijks nog, iedereen weet alles van iedereen)
solar
Member
*

Leef en wordt niet geleefd

cb-video
« Antwoord #6 Gepost op: Juli 18, 2017, 12:56:47 »

Naar aanleiding van mijn ’post’ van 17-07-2017 stuur ik bij deze nog een aanvullinkje.

MR-X vroeg al vrij snel aan mij:
”Waar woon je in the PHP.   en waar leef je dan van Spaargeld ??”

Tja inderdaad dit ging wat te vlug ,alhoewel je dit soort vragen gewoon kunt omzeilen of zeggen van dat gaat je niets aan.
Dan kan Mr X boos worden of niet . Maar met zulke vragen ,vraag je om dit antwoord.
Dan mijn vraag was "waar woon je?" Ook daar ben je vrij in om te antwoorden .Maar ik zeg altijd dit een goede buur is altijd beter dan een verre vriend .
Alhoewel ik hier ook al eens iemand geholpen heb ,die ik absoluut geen contact meer mee hebben wil .(en dan moet je het wel heel erg bont maken)
Dus mocht je je bedenken zou zeggen ik heb een pb ,dan blijft het onder ons .
Het probleem wat je aankaarte is hier zeker al een paar keer voorbij gekomen en dat had je kunnen weten als je alleen maar meegelezen had.
Jammer dat je verder je ervaringen niet delen wilt (daar hoef je jezelf niet voor bloot te geven) of misschien kom je er in de toekomst op terug.
Witte Beer
Member
*

Het gras bij de buren is altijd groener

« Antwoord #7 Gepost op: Juli 18, 2017, 10:56:00 »

Tja Butiki, alle recht op je op de vlakte te houden maar je post verliest dan een hoop in kracht. Je hebt de neiging om na je post te denken: Ja EN Huh, dat is ons allen (althans de meesten) wel bekend (dit forum bestaat al even) maar waarom vind je dat en ben je daartoe gekomen. Dan zegt het ons wellicht iets nieuws.

Dan kan achtergrondinformatie helpen. Dan krijg je een beeld.
Maar dit is blijkbaar de eerste keer dat je met een forum te maken hebt dus ja, dat is even wennen. Maar wat Theo al aangaf, als je op internet surft gaat je privacy aan barrels, dat is toch niet te voorkomen. Het heeft voor- en nadelen.

Dus met meer leden hier hoop ik van elke bijdrage nog wat te leren en dat zal zeker wederzijds zijn.

Gelukkig is hij die de wijsheid vindt (beatus homo qui invenit sapientiam)
MR-X
Member
*

Oops , have a nice day ! Dont work 2 hard !!

« Antwoord #8 Gepost op: Juli 18, 2017, 09:24:59 »

Ik vroeg waar woon je ....   is dit dan een gekke vraag Huh
Butiki is al 3 jaar lid van het forum en heeft welgeteld 2 x een berichtje geplaatst.

MR-X   Hoedje af Hoedje af Hoedje af
wuppie
Member
*

« Antwoord #9 Gepost op: Juli 19, 2017, 02:19:08 »

Hij woont bij mij aan het plavond.......

Lachen Lachen
pagud
Member
*

only a good man can judge me

« Antwoord #10 Gepost op: Juli 20, 2017, 02:19:43 »

en eet mijn lamok Applaus Applaus Applaus Applaus

only a good man can Judge me
Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: