Dutch PH Forum
September 02, 2014, 12:40:42 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Autoverzekering  (gelezen 733 keer)
Dolfijn
Member
*
Geslacht: Man

« Gepost op: Januari 24, 2011, 07:58:59 »

Info hierover is al enigszins gedateerd, van daar dat ik er een nieuw topic over begin. Ik zoek voor mijn pick-up een goede verzekeringsmij waar ik een z.g. all-risk verzekering kan afsluiten. Dat de jaarpremie concurerend mag/moet zijn, is punt 1, maar nog belangrijker (en daar kom je pas achter als het te laat is) hoe is de afhandeling ingeval van schade, diefstal als het komt op uitbetalen. Een jaar of meer wachten c.q. correct en vlotjes in no-time. Iemand die goede ervaringen/referenties weet; ik hoor het graag. Ben wel plaats gebonden, nu dus Dumaguete City. Een maatschappij of tussenpersoon op een ander eiland dan Negros (Oriental) als er geen vertegenwoordiging is, heeft geen zin want is geen optie voor me .

Geluk is een goede gezondheid en een slecht geheugen.
El Loco Americano
Member
*

« Antwoord #1 Gepost op: Januari 25, 2011, 03:44:24 »

Ik zou dat ook wel eens willen weten...

Tot nu is mijn indruk: Vergeet 't maar! Maar ik kan me vergissen. Mijn ervaringen met Commonwealth (een grote maatschappij) geven dit beeld te zien (1 schadegeval met motor-rijder die een beetje schade en een lichte verwonding had opgelopen) bij de afhandeling:

Op prijs wordt niet of nauwelijks geconcurreerd. Toen ik een verzekering zocht heb ik de prijzen bekeken, nauwelijks verschil. No-claim jaren en kortingen zijn onbekend.

De afhandeling is naar mijn ervaring beroerd, ongeloveloos traag en je moet er weken achterheen zitten. Veel dingen die gedekt zijn in een NL WA verzekering zijn dat in de Phils niet. Dat vertellen ze je pas als het te laat is. Fouten op het kantoor, in de afhandeling van papieren, kunnen de afwerking van een claim makkelijk een maand of 4 - 5 doen duren, ipv de "normale" 3 maanden... ik moest met mijn vuist op tafel slaan (neem dat maar letterlijk) om een beetje voortgang te maken. Als je dat niet doet rekken ze een schade geval tot aan je dood...

Ik heb de indruk dat dat voor de meeste verzekeringen geldt in de Phils. Ook voor ziektekosten-, studie- en levens-verzekeringen (waar mijn vrouw een heel slechte ervaring mee had) het is allemaal hetzelfde: geef een Filippino een som geld en je zal er niets van terugzien, ook al heb je er recht op!

Gek genoeg liep de betaling van de schade aan mijn eigen voertuig wel soepel, dat werd redelijk snel (niet flitsend!) met Toyota geregeld, hoefde ik niet veel aan te doen.

Maar je moet natuurlijk wel een WA verzekering hebben, da's verplicht. Maar inkomstenderving van een "derde" partij is bijvoorbeeld niet gedekt...

El loco
Dolfijn
Member
*

« Antwoord #2 Gepost op: Januari 25, 2011, 04:27:26 »

Zit er zelfs aan te denken enkel de verplichte WA verzekering eventueel aangevuld met b.v. een risico zoals jij noemt (inkomstenderving van derden) en tegen diefstal. Schade als gevolg van een aanrijding heb je voor een deel zelf in de hand ofschoon het natuurlijk een lastige zaak gaat worden als iemand je aanrijdt en je dan niet kan terugvallen op je eigen all-risk verzekering. Zoals je aangeeft, heeft shoppen weinig zin. Zal nog een paar adressen langs gaan en een offerte opvragen, heb ik er in ieder geval alles aan gedaan zo gezegd. Maar nogmaals iemand op het forum die een goede tip kan geven, laat maar komen.

El Loco Americano
Member
*

« Antwoord #3 Gepost op: Januari 25, 2011, 06:07:20 »

Ik denk dat je nog te veel aan de manier van werken in Nederland vastzit... Offertes opvragen... Deel-polissen alleen voor WA en diefstal... Iets extra's doen voor de klanten is er niet bij, als het niet standaard is, is het er niet... Service is een onbekend begrip bij de meeste bedrijven, de klant is er voor hen, niet andersom!

Daarbij is het heel erg de vraag wat het uitspaart, waarschijnlijk maar een paar duizend peso op de hele polis. Inkomstenderving apart verzekeren kan nog wel eens heel duur uitvallen, omdat het normaal niet gedekt schijnt te zijn, maar ik denk niet dat ze zo'n polis hebben.

Wat denk je dat er gebeurt als je een aanrijding hebt en de politie zegt dat jij schuld hebt? Of je werkelijk schuld hebt is trouwens niet zo heel erg van belang, als blanke word je niet zelden meteen schuldig verklaard...

Het slachtoffer wordt als 't effe kan meteen naar een ziekenhuis in de ER gebracht, met een ambulance of prive-vervoer. Soms (heb ik wel eens op het forum gelezen) moet je met de ambulance eerst naar de benzinepomp, om te tanken... Dan op naar het ziekenhuis...

Denk je dat een Filippino geld daar voor heeft? Je moet betalen en wel direct, zelfs al zijn de medische- en dokters-kosten niet eens zo heel veel.

Het ziekenhuis gaat echt geen rekening naar jou sturen of naar je verzekering en wachten op betaling. Boter bij de vis, in feite zelfs voordat ze serieus iets gaan doen.

Heb je geluk, zoals ik met mijn (gelukkig) enige incident waarbij bloed vloeide, dan is de familie, die meteen als vliegen op de stroop in grote getale naar het ziekenhuis komt, een beetje redelijk en word je niet gelyncht.
Maar betalen zal je, want zelfs in het zeldzame geval dat een Filippino over geld beschikt, zal hij het niet gebruiken als een ander verantwoordelijk gemaakt kan worden.

De verzekering wurmt zich als het even kan onder allerlei geclaimde kosten uit, waarover ik dus met het mes op tafel heb moeten onderhandelen.

De inkomstenderving kreeg ik niet erdoor, was nooit gedekt in de Phils, zeiden ze. Waarop ik dus zei, dat ik het verhaal van de Ceres bussen, die altijd nog een keer over een slachtoffer heen rijden om zeker te maken dat 'ie patay is, nu wel begreep. Begrafeniskosten zijn wel gedekt...

Maar ik ben benieuwd of iemand hier nog een opwekkend verhaal over verzekeringen heeft? Over Prudentia heb ik ook al minder goede berichten, van een Nederlander die daar verzekerd was.
Daar had ik eerst mijn autoverzekering, maar ik heb geen ervaring met hun service, niet nodig gehad.

Elk jaar kan je zonder meer een andere maatschappij nemen. Van No-claim korting hebben ze nooit gehoord zover ik het gezien heb. Wel wordt de premie elk jaar lager voor de casco-dekking, maar je krijgt dan ook niet meer het volle schadebedrag uitgekeerd bij een schade. Dat is wel een beetje logisch...

Maar ik hoor graag van jouw of andermans verdere avonturen...

Ook over zorgverzekeringen trouwens. Misschien wordt dat voor veel meer mensen belangrijk, want het schijnt dat de fijne regering die we hebben maar vast de zorgverzekeraars gaat matsen door ze niet meer te verplichten, buitenland dekking te leveren.

Uitraard zal de premie niet omlaag gaan, maar als je op reis gaat buiten Europa moet je dan wel een peperdure ziektekostenverzekering nemen. Of het wordt in de reisverzekering ondergebracht, maar die wordt dan veel en veel duurder!

El loco
« Laatste verandering: Januari 25, 2011, 06:22:55 door El Loco Americano » Gelogd
linglang
Member
*

« Antwoord #4 Gepost op: Januari 25, 2011, 08:06:55 »

Goede ervaringen heb ik met Nicolas Insurance te Angeles City. Van klein (een gebroken armpje en wat schade aan mijn auto) tot groot (brand in de fabriek) alles is "netjes" geregeld dankzij de inzet en volharding van Rien...
Dolfijn
Member
*

« Antwoord #5 Gepost op: Januari 25, 2011, 08:15:27 »

Bedankt voor de tip. Zal kijken of het lukt, contact met ze op te nemen.

Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: