dutch-phforum.com September 10, 2010, 01:47:37 Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. 1 uur 1 dag 1 week 1 maand blijvend Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte Nieuws: Startpagina Help Inloggen Registreren dutch-phforum.com > Filipijnen > Cultuur (Moderators: Rikkie, Jacco, Freddy) > Wat is dat toch? Pagina's: 1 [2] 3 « vorige volgende » Print Auteur Topic: Wat is dat toch? (gelezen 775 keer) JeeDee Member Geslacht: Berichten: 859 Re:Wat is dat toch? « Antwoord #25 Gepost op: Maart 10, 2010, 10:14:13 » Je hebt gelijk Jos, leesfout van mijn kant.Ik dacht dat opa en oma diegene ware die de opleiding betalen, maar het is was moeder....... Gelogd M_H Member Geslacht: Berichten: 381 Nunc aut nunquam Re:Wat is dat toch? « Antwoord #26 Gepost op: Maart 10, 2010, 10:32:35 » opa en oma komen zover ik weet alleen maar op bezoek (weliswaar een paar maanden) en blijkbaar geven ze geld aan o.a. die tante en die geeft het dus weet niet aan het nichtje wat opa en oma dus wel denken. Snappen jullie het nog? Maarja ben blijkbaar nogal een botte boer kwa vragen en relativeren dat ik me maar een beetje afzijdig hou Gelogd "Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." balikbayan Member Geslacht: Berichten: 3926 Re:Wat is dat toch? « Antwoord #27 Gepost op: Maart 10, 2010, 11:08:09 » Nee hoor gewoon doorvragen is typisch Filippijns dat je je afzijdig moet houden zelfs als het uit jouw portemonnee komt mag je er niet naar vragen, niks van aantrekken in het slechtste geval blijft men weg Probleem ook opgelost. Anders kom je in de situatie dat je naar elke persoon die ouder is moet gaan luisteren want die zijn ouder dus wijzer volgens PH begrippen tenminste of ze hebben een tante in us uk nl of be die getrouwd is met een rijke vent en ondanks dat ze alleen maar wat kindjes gemaakt heeft en heel zijn leven geen dag gewerkt is die succesvoller dus die weet het beter en moet je gehoorzamen Kijk maar naar de hierarchie in PH stichtingen, intelligentie en pikorde blijken dan niet veel met elkaar te maken te hebben.Ik heb het een paar jaar gezien en je lacht je een breuk de waanzin zet zich hier gewoon voort.Maar botte vragen levert soms meer op als je denkt en dat is niet altijd slecht « Laatste verandering: Maart 10, 2010, 11:16:29 door balikbayan » Gelogd Niets doen is ontzettend moeilijk, je weet nooit wanneer je klaar bent. jeepney Member Geslacht: Berichten: 6168 Re:Wat is dat toch? « Antwoord #28 Gepost op: Maart 10, 2010, 03:20:27 » Citaat van: M_H op Maart 10, 2010, 05:03:01 Maar dat er nu helemaal niemand een poging doet om tot een oplossing te komen, dus die gelatenheid, is wel iets waar ik blijkbaar nog heel erg aan moet wennen. Ohja ik heb het nichtje toegezegd dat ze gewoon op school kan blijven Als ik het zo lees, ben jij dus degene die een geslaagde poging heeft gedaan om tot een oplossing te komen, want het nichtje kan gewoon op school blijven dankzij jou.Misschien dat er bewust door de familie een fait accompli is geschapen om jou tot betalen te bewegen en dan is er wederzijds sprake van een geslaagde poging .............houd een ding voor ogen: dankzij jou kan er iemand aan een toekomst (blijven) bouwen en dat is het enige wat voor jou moet tellen..............als die nicht straks een leuke baan heeft mag je trots op jezelf zijn en daar is geen prijskaartje aan te hangen.Uiteraard kan je ook boos worden op de familie, kan je stennis schoppen, of zoals forumlid balikbayan in al zijn wijsheid oreert: als een nederlandse olifant in een philippijnse porceleinkast te keer gaan, maar daar bereik je alleen maar mee dat je een breuk met de familie krijgt, je vrouw/vriendin in een gedwongen spagaat wringt omdat ze gevoelsmatig moet kiezen tussen jou en haar familie, de familie je achter je rug uitkotst en uiteindelijk is het desbetreffende nichtje/neefje letterlijk en figuurlijk het kind van de rekening.Laat de familie in de philippijnen gewoon het spel spelen volgens hun philippijnse spelregels, dat gaat daar al eeuwen zo en ga niet de illusie hebben dat je met al je westerse wijsheid, geld en arrogantie even de boel kan veranderen, wees blij als je subtiel door de jaren heen enigzins wat in de marges kan veranderen, en dan heb je al meer bereikt dan menigeen op dit forum. Gelogd Baron von Munchhuizen Member Geslacht: Berichten: 1537 Just call me sir Dutchjack Re:Wat is dat toch? « Antwoord #29 Gepost op: Maart 11, 2010, 03:34:38 » Citaat van: jeepney op Maart 10, 2010, 03:20:27 Citaat van: M_H op Maart 10, 2010, 05:03:01 .............. als een nederlandse olifant in een philippijnse porceleinkast te keer gaan, maar daar bereik je alleen maar mee dat je een breuk met de familie krijgt ...... Is dat ECHT mogelijk? Ook een DEFINITIEVE breuk? Vertel op, hoe kun je dat bewerkstelligen? Gelogd Als het maar waar is, zei de politie-commisarisMet vriendelijke groet, Baron Barong josv Member Geslacht: Berichten: 3263 Re:Wat is dat toch? « Antwoord #30 Gepost op: Maart 11, 2010, 08:45:27 » Citaat van: jeepney op Maart 10, 2010, 03:20:27 Laat de familie in de philippijnen gewoon het spel spelen volgens hun philippijnse spelregels, dat gaat daar al eeuwen zo en ga niet de illusie hebben dat je met al je westerse wijsheid, geld en arrogantie even de boel kan veranderenMmmmm, niet mee eens Punt 1 : ik zal ze ZEKER niet naar m'n hand willen zetten. De filipino way is hier nog steeds de beste. Punt 2 : Helaas hebben ze dan bij mij pech, ik ben geen filipino............. Dus I do it my way.............. Voor mij is het : oke, ga je gang als je dat wilt. Ik wil zeker niks veranderen hier, la maar lekker gaan. Maar kom niet bij mij vragen om geld Gelogd "Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel..........." jeepney Member Geslacht: Berichten: 6168 Re:Wat is dat toch? « Antwoord #31 Gepost op: Maart 11, 2010, 09:30:04 » Citaat van: josv op Maart 11, 2010, 08:45:27 Maar kom niet bij mij vragen om geld en daarmee zou in dit geval het nichtje de dupe zijn en niet de familie, die je eigenlijk wilt raken met het dichtdraaien van de subsidiekraan Gelogd josv Member Geslacht: Berichten: 3263 Re:Wat is dat toch? « Antwoord #32 Gepost op: Maart 11, 2010, 09:39:41 » Tja, so be it. Ik voel me niet schuldig, ZIJ zijn de "trotse" filipino's die het allemaal beter weten. Tis de kunst om die "nichtjes" los te weken, om te turnen, geef het maar een naam. En ze dan ECHT te steunen op 'n manier zoals JIJ het hebben wil. Uiteraard wel rekening houdend met hun manier van denken en doen. Maar dat kan helaas niet vanuit NL met een postbank-card waar je eens in de maand ........ euro op zet. Gelogd "Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel..........." M_H Member Geslacht: Berichten: 381 Nunc aut nunquam Re:Wat is dat toch? « Antwoord #33 Gepost op: Maart 11, 2010, 11:52:58 » Tsja, of ze een spelletje speelde om mij tot betalen te krijgen... ja geen idee eigenlijk. Als ik jullie verhalen zo lees denk ik ook niet dat ik daar ooit antwoord op krijg. Maarja zoals Jeep al zei als ze afgestudeerd is zal ik inderdaad erg blij en trots zijn. En ik houw me daar maar aan vast, en ik heb nu een nieuwe "goede doel" dus ze hoeven bij mij niet meer aan de deur te komen Ik vraag me nu trouwens wel af wat er gebeurt zou zijn als ik niet de helpende hand zou hebben gegeven. Gelogd "Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." Aklano2B Member Geslacht: Berichten: 3167 Help PH zwerfdieren http://animals.tukcedo.nl Re:Wat is dat toch? « Antwoord #34 Gepost op: Maart 11, 2010, 12:37:11 » Citaat van: M_H op Maart 11, 2010, 11:52:58 Ik vraag me nu trouwens wel af wat er gebeurt zou zijn als ik niet de helpende hand zou hebben gegeven. Zoals altijd denk ik: ze gaan het perfect overleven!!! Wij helpen ook de familie hoor, maar ik geloof niet dat je de illusie moet hebben dat ze zonder jou geen leven zouden hebben. Gelogd --Linux Rulezzz ... zie http://www.tukcedo.nl! M_H Member Geslacht: Berichten: 381 Nunc aut nunquam Re:Wat is dat toch? « Antwoord #35 Gepost op: Maart 11, 2010, 01:08:36 » Ik bedoelde eigenlijk of ze dan werkelijk met school wast gestopt of dat er door de family toch een manier gevonden zou worden als ik niet had geholpen. Nouja misschien moet ik niet zo negatief denken en de dingen maar accepteren zoals ze nu eenmaal zijn. Ik heb er overigens geen slecht gevoel bij dat ik ben gaan helpen. Gelogd "Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." nils Member Berichten: 124 Re:Wat is dat toch? « Antwoord #36 Gepost op: Maart 11, 2010, 02:26:37 » Het is uiteraard nooit fout om goede dingen te doen.Alleen moet je wel uitkijken dat je familie je als unicef gaat zien. Gelogd Jenne Member Berichten: 15 Re:Wat is dat toch? « Antwoord #37 Gepost op: Maart 12, 2010, 02:45:43 » Als ik dit zo lees vraag ik me af of er überhaupt Philipijnse vrouwen zijn die financieel onafhankelijk zijn.Kennelijk wordt dat door de omgeving helemaal niet gestimuleerd en misschien zelfs wel tegengehouden?Als iemand je studie betaalt,waarom grijp je die kans dan niet met beide handen aan?Het is lekker makkelijk,parasiteren op een ander z'n portemonnee!daar zitten ze blijkbaar ook niet mee...of zie ik dat verkeerd? Gelogd nils Member Berichten: 124 Re:Wat is dat toch? « Antwoord #38 Gepost op: Maart 12, 2010, 03:30:57 » Citaat van: Jenne op Maart 12, 2010, 02:45:43 Als ik dit zo lees vraag ik me af of er überhaupt Philipijnse vrouwen zijn die financieel onafhankelijk zijn.Kennelijk wordt dat door de omgeving helemaal niet gestimuleerd en misschien zelfs wel tegengehouden?Als iemand je studie betaalt,waarom grijp je die kans dan niet met beide handen aan?Het is lekker makkelijk,parasiteren op een ander z'n portemonnee!daar zitten ze blijkbaar ook niet mee...of zie ik dat verkeerd? De Filippijnen is geen rijk land.Dus er zijn veel arme mensen en als je een Filippijnse partner hebt, meestal ookwel in de familie.Dit wil uiteraard niet zeggen dat iedereen in de Filippijnen slecht is, maar een situatie waar een familielid geen probleem heeft om van je portomonnee te leven zijn er ook.En de ene Filipino gaat op een respectabele manier om met een dergelijke situatie en de andere niet.Het is daarom niet altijd even makkelijk om de beslissing te nemen of je een dergelijk iemand moet helpen.Als je altijd nee zegt, dan ben je er principieel op tegen of kan je je goed afsluiten voor zulk soort situaties. Gelogd M_H Member Geslacht: Berichten: 381 Nunc aut nunquam Re:Wat is dat toch? « Antwoord #39 Gepost op: Maart 12, 2010, 04:23:55 » Citaat van: Jenne op Maart 12, 2010, 02:45:43 Als ik dit zo lees vraag ik me af of er überhaupt Philipijnse vrouwen zijn die financieel onafhankelijk zijn.Kennelijk wordt dat door de omgeving helemaal niet gestimuleerd en misschien zelfs wel tegengehouden?Als iemand je studie betaalt,waarom grijp je die kans dan niet met beide handen aan?Het is lekker makkelijk,parasiteren op een ander z'n portemonnee!daar zitten ze blijkbaar ook niet mee...of zie ik dat verkeerd? Ja dat is wel heel erg zwart/wit gesteld maar dat is helaas de tendens in Nederland om zo te denken. Voor wat het je waard is: mijn vrouw in de Filipijnen werkt gewoon en verdient genoeg om voor haarzelf te zorgen. Ze betaalt zelf de huur voor haar appartement en ze zorgt ervoor dat haar jongere broertjes op hun beurt weer naar school kunnen. En ik ga er van uit dat haar nichtje straks ook gaat werken en als ze op haar beurt weer voor andere kan zorgen... wat is daarop tegen? Parasieten heb je nu eenmaal overal helaas ook hier in Nederland. Gelogd "Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." Jenne Member Berichten: 15 Re:Wat is dat toch? « Antwoord #40 Gepost op: Maart 12, 2010, 05:57:02 » tot op zekere hoogte begrijp ik het wel;mensen moeten overleven,dan is het leven harder.Maar er is voor mijn gevoel toch enige nuance als je schoonfamilie (en zo) je alleen maar ziet als een potentiële geldbron, die je mag misleiden met oneerlijke argumenten.Als ze jou zien,zien ze alleen maar ...daar zit men kennelijk niet mee.Dit proef ik in sommige berichten hoor en dat getuigt toch niet van respect.Je partner onderhouden is natuurlijk een heel ander verhaal.maar misschien heb je wel gelijk en kijk ik er teveel met Hollandse ogen naar... Gelogd WB Member Geslacht: Berichten: 644 sailing around the world Re:Wat is dat toch? « Antwoord #41 Gepost op: Maart 12, 2010, 06:54:19 » Citaat van: Jenne op Maart 12, 2010, 02:45:43 Als ik dit zo lees vraag ik me af of er überhaupt Philipijnse vrouwen zijn die financieel onafhankelijk zijn.Ja hoor, massa's Filippijnse vrouwen zijn financieel onafhankelijk. Mijn vrouw was onafhankelijk voordat we een kind kregen, haar beide zusjes zijn onafhankelijk en al haar vrienden en kennissen zijn ook allemaal onafhankelijk.En waarom je daar hier zo weinig over hoort... Waarom zou een onafhankelijke Filippijnse een partner uit Nederland willen hebben... Gelogd M_H Member Geslacht: Berichten: 381 Nunc aut nunquam Re:Wat is dat toch? « Antwoord #42 Gepost op: Maart 12, 2010, 07:07:54 » Er is mij in ieder geval nog nooit om geld gevraagd, misschien heb ik geluk, of wellicht komt dat ooit nog. En tja je wordt als (blanke) westerling nu eenmaal al gauw als potentiële geldbron gezien denk ik dan. En dan echt niet alleen maar door je Filipijns schoonfamilie ook dichter bij huis ga maar eens met een taxi in Amsterdam of Rome bijvoorbeeld. De ergste is dan nog de Nederlandse overheid die niks anders doet dan voorliegen en uitpersen. Gelogd "Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." Jenne Member Berichten: 15 Re:Wat is dat toch? « Antwoord #43 Gepost op: Maart 12, 2010, 07:10:21 » nou!-WB toch!dat is toch wel erg cynisch hoor! nog nooit van de ware liefde gehoord? Gelogd Freddy Moderator Member Geslacht: Berichten: 8194 Re:Wat is dat toch? « Antwoord #44 Gepost op: Maart 12, 2010, 07:45:51 » ik ken er zat hoor die onafhankelijk zijn eigen condo, eigen autootje, eigen kindje, zaakje en meer van dat soort dingen. hebben helemaal geen vent nodig om hun te onderhouden, het is eerder anders om. Ik denk wel dat de vrouwen in de Filipijnen het slimst en geëmancipeerd zijn.maar ja wat wil je met een vent die of dronken is, of zijn geld vergokt aan de hanen, of hoert en snoert......... Gelogd JeeDee Member Geslacht: Berichten: 859 Re:Wat is dat toch? « Antwoord #45 Gepost op: Maart 12, 2010, 07:48:47 » Citaat van: WB op Maart 12, 2010, 06:54:19 Mijn vrouw was onafhankelijk voordat we een kind kregen.......................... Waarom zou een onafhankelijke Filippijnse een partner uit Nederland willen hebben...Zo te horen kun jij het antwoord beter aan je partner vragen? Gelogd innka2 Member Berichten: 338 Re:Wat is dat toch? « Antwoord #46 Gepost op: Maart 12, 2010, 08:45:05 » Citaat van: WB op Maart 12, 2010, 06:54:19 En waarom je daar hier zo weinig over hoort... Waarom zou een onafhankelijke Filippijnse een partner uit Nederland willen hebben...WB bedoel je"" hier"" op dit forum of in de ph.Dus als verhalen weet zet ze hier maar neer.en je tweede vraag kan ik wel beantwoorden;omdat nl's goed/trouw/lief en groot en wit zijndat over groot= in gedachten en al het andere is ook groot. Gelogd josv Member Geslacht: Berichten: 3263 Re:Wat is dat toch? « Antwoord #47 Gepost op: Maart 12, 2010, 09:04:00 » Citaat van: Jenne op Maart 12, 2010, 02:45:43 Als ik dit zo lees vraag ik me af of er überhaupt Philipijnse vrouwen zijn die financieel onafhankelijk zijn.Ja hoor, ben er met 1 getrouwd. Althans ze WAS het. Om onze eatery te beginnen heeft ze ontslag moeten nemen, is verhuisd en iedereen die op haar geld teerde op een nette manier gezegd dat ze het nu zelf maar uit moesten zoeken ( 3 gezinnen in 1 huis en Nene de huur betalen en vaak ook nog eten meebracht ). En dat doen ze nu dan ook. Neemt niet weg dat we hun niet meer ondersteunen. Maar free-wheelen is er niet meer bij. Wie geld wil zal er wat voor moeten doen. Gelogd "Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel..........." Cobra Ere lid Member Geslacht: Berichten: 726 Eigen mening mag, maar het kan een FORTUIN kosten Re:Wat is dat toch? « Antwoord #48 Gepost op: Maart 12, 2010, 10:07:14 » Er zijn genoeg filipijnse vrouwen die financieel onafhankelijk zijn, maar dat zijn diegene die hun knip gesloten (KUNNEN) houden voor parasieten in hun familie wat geheel in gaat tegen de filipijnse traditie.Ook zijn er die op deze manier : zoveel geld verdienen dat ze heel hun 1ste en 2de en 3de graads familie laten potverteren op hun portemonnee.Familie zorgt dan (als tegenprestatie) voor de "bedrijfsongevalletjes" die ze daar achterlaat als een "neefje" en/of "nichtje".En er zijn ook getrouwde vrouwen die het geld verdiend met de was doen bij een ander weg stoppen om de school van hun kinderen te betalen er mee, omdat manlief alles verzuipt en vergokt en verrookt.Tot hij weet dat ze geld heeft, is ze ineens een paar voortanden kwijt omdat ze "per ongeluk tegen de deur aanliep".Ook dat gebeurt en heel veel zelfs.Citaat van: M_H op Maart 12, 2010, 07:07:54 Er is mij in ieder geval nog nooit om geld gevraagd, misschien heb ik geluk, of wellicht komt dat ooit nog. Deze opmerking blijft terugkomen zoals zoveel steeds hetzelfde klinkt op het forum, M_H.Ene Cees47 heeft destijds (jaaaaren terug) er antwoord op gegeven toen iemand dat ook op merkte.En gelijk had hij !Hij zei het volgende ongeveer :Misschien word er aan jou direkt niks gevraagd, maar wat denk je b.v. van die aardige tante die (glimlachend naar jou) aan je vrouw om geld staat te bedelen ?Want een filipina die getrouwd is met een blanke (LEES , mogelijk een ) has "Hit the jackpot !" zoals het onder golddiggers genoemd word daar.En ik kan het weten na er 10 jaar gewoond te hebben, want ze vragen het nooit aan de blanke zelf, altijd aan de vrouw die ze soms onder druk zetten "omdat ze toch genoeg heeft !'."You do'nt know us anymore now you hit the Jackpot ?" en "You have a stiff neck now and forget where you come from ?" en "You are not willing to help your poor family ?" etc. etc. etc. zijn veelgebruikte kreten om geld los te krijgen door ze met hun eigen cultuur onder druk te zetten.En niet iedere filipina zegt het tegen haar westerse man dat er weer een poging was, uit pure schaamte.Sommige geven wel iets en zeggen niks tegen hun man, das nog zachtjes uitgedrukt, kan nog erger worden zelfs.Ik hoorde het iedere keer van mijn vrouw als er weer een TEVERGEEFSE poging geweest was, ze kregen direkt antwoord dat ze zelf maar moesten gaan werken om geld te hebben.Overigens stopte dat zeer snel nadat bekend werd dat we "Gierig/Tigik/Kuriput waren.Dus M_H, mogelijk word er wel gevraagd om geld, maar aan je vrouw i.p.v. aan jouw direct.Ik zei dus : "MOGELIJK".Je zou de eerste blanke in de PH wezen waar het niet bij zou gebeuren durf ik gerust te stellen.En zoals altijd, alle soorten die genoemd zijn mag je zelf het percentage van bepalen, ik kan dat niet.Niemand niet trouwens. Gelogd Ik stem PVV en ik mag dat zomaar in het openbaar zeggen volgens de NL Grondwet art. 1. in "de cristina24 Member Berichten: 65 Re:Wat is dat toch? « Antwoord #49 Gepost op: Maart 12, 2010, 10:39:00 » ik kijk helemaal niet met een roze bril naar de filipijnen, sommige kunnen de hulp hard gebruiken. ik zie er ook genoeg die zo met hun baantje stoppen omdat de baas ze niet aanstaat of geen zin of welke reden dan ook terwijl ze kinderen hebben thuis. ook genoeg vrouwen die dat doen. Gelogd Pagina's: 1 [2] 3 Print « vorige volgende » Ga naar: Selecteer een bestemming: ----------------------------- Informatie ----------------------------- => Voor alle gasten en leden op dit forum. ----------------------------- Filipijnen ----------------------------- => Online informatie & video's etc over de Filipijnen => Banken en geldzaken en belasting => Philippine News => Actueel nieuws van de Filipijnen => Cebu Island en Visayas => Manilla en Luzon Island => Mindanao => Alle andere eilanden in de Filipijnen => Cultuur => Gezondheid. Ziekenhuizen, doktoren etc etc. in PH => List & Bedrog & Oplichting in de Filipijnen => Eten & Drinken => Vervoer & Reizen => Electriciteit & Telefoon & Internet & TV => Computers => Politiek in de Filipijnen => Wonen in de Filipijnen => Huis bouwen in de Filipijnen => Zaak beginnen en/of runnen op de Filipijnen => Emigratie naar de Filipijnen en PH Visa's => Alle vragen/topics die elders niet onder vallen ----------------------------- Nederland ----------------------------- => MVV en Toeristenvisa voor NL => Politiek in Nederland => Algemeen ----------------------------- Belgie ----------------------------- => Alle Visa's voor Belgie => Politiek in Belgie => Algemeen Laden...